Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: نقدهای آراء آقای دکتر محسن کدیور

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

    12345   >

حدیث معرفت امام زمان عجل الله فرجه و نقد پاسخ دکتر کدیور

جناب آقای دکتر کدیور در پاسخ به سوالی در سایت شخصی خود، حدیث شریف و متواتر «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» را مورد تضعیف و تشکیک و خدشه قرار دادند. در مقابل این پاسخ، حجت الاسلام مهدی سلمانپور اقدام به نقد مطلب کردند. در این نقد آقای سلمانپور پاسخ آقای کدیور را دارای خطاهای فاحش در واضحات بررسی روایات دانسته‌اند.
برای مطالعه این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله «نقدی بر نظرات دکتر کدیور درباره حدود حجاب شرعی زنان» نوشته آقای حسین سوزنچی

چندی پیش آقای دکتر کدیور اقدام به انتشار برداشتی جدید از موضوع حجاب کرده‌اند که طی آن حجاب بانوان را به دو بخش الزامی بدون تغییر و الزامی باتوجه به عرف و زمان تقسیم کرده‌اند. ایشان سعی در انتساب تقسیم‌بندی پیشنهادی خود به آیه ۳۱ سوره نور نموده‌اند و استدلالاتی را به عنوان مقوم برای آن ذکر کرده‌اند.
آقای حسین سوزنچی اقدام به بررسی این برداشت کرده‌اند که طی آن دلالت آیه ۳۱ سوره نور را بررسی کرده‌اند که آیا از این آیه مقومی برای بیان آقای کدیور پیدا می‌شود یا نه. سپس در ادامه با توجه به عدم تقویت بیان آقای کدیور توسط این آیه، استدلال کرده‌اند که آیا اساسا می‌توان برای این ادعای آقای کدیور در متون دینی شاهدی پیدا کرد یا نه.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقالهٔ «غلو در غلو»

در شناخت شئون ائمه علیهم السلام موضوع غلو و تشخیص بیانات غلو آمیز ناصحیح از توصیفات صحیح دربارهٔ ایشان همواره از دغدغه‌های اندیشمندان اسلامی بوده است. بطوریکه اشخاصی در تشخیص اینکه توصیفی از ویژگی‌های ائمه غلو آمیز است یا اینکه شانی خاص را مطرح می‌کنند دچار مشکل می‌شوند. اما گاهی غلو کردن به خود اینکه مسئلهٔ غلو تا چه حد در نصوص دینی نفوذ کرده است نیز گسترش می‌یابد به شکلی که گروهی این جریان را بسیار بزرگ می‌پندارند و هیچ متن دینی‌ای را از تیر رس آن خارج نمی‌دانند.
آقای محمد حسین موحدی ساوجی در مقالهٔ «غلو در غلو» به بررسی این موضوع پرداخته‌اند و بعد از دسته‌بندی غلو در ۷ گروه اعتقاد، سعی کرده‌اند نشان دهند چطور افراد خود در تشخیص غلو مبتلا به غلو شده‌اند و چگونه باید از این اشتباه اجتناب کرد.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تبیین معنایی اصطلاح علمای ابرار با تأکید بر جریانات فکری اصحاب ائمه

واژهٔ «علمای ابرار» از جمله اصطلاحاتی است که از سوی گروهی از یاران ائمه علیهم‌السلام برای ایشان به کار برده شده است. استفاده از این اصطلاح در میان یاران ائمه دست‌آویزی گشته است که گروهی نتیجه بگیرند که یاران ایشان قائل به مقاماتی مانند عصمت و علم خطاناپذیر برایشان نبوده‌اند. نمونه‌هایی از این بدفهمی بدون توجه به گفتمان تاریخی را در آثار آقای دکتر کدیور (به تبعیت از کتاب «مکتب در فرآیند تکامل») می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که کاربرد «عالم» در این اصطلاح به منظور مشخص کردن تفاوت رابطهٔ میان امام و پیامبر با فرشتگان است. وگرنه عبارات دیگری مانند «ابرار اتقیا» در روایات، ناظر به مقامی معادل عصمت برای ائمه علیهم‌السلام است.
مبتنی بر این نحوهٔ کاوش، آقایان محمد جعفر رضایی و نعمت الله صفری فروشانی مقالهٔ «تبیین معنایی اصطلاح علمای ابرار با تأکید بر جریانات فکری اصحاب ائمه» را نگاشته‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۰۸ تیر ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقالهٔ «اندیشه‌ی تفویض و آرای مفوضه، واکاوی یک خلط ناموفق»

پیشتر خلاصه‌ای از مقالهٔ «اندیشه‌ی تفویض و آرای مفوضه، واکاوی یک خلط ناموفق» نوشتهٔ آقای فرجپور پیرامون بدفهمی آراء مفوضه (و خلط این مسئله با تفویضی که در میان شیعیان نسبت به ائمه علیهم‌السلام مطرح است) در آثار آقای کدیور بر روی تراث قرار گرفته بود. اکنون متن کامل این مقاله را از تراث با کلیک بر روی اینجا می‌توانید مطالعه کنید.


نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۰۳ اسفند ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بازخوانی امامت یا تحریف حقیقت؛ نقد گفتار آقای کدیور (سید محمد حسین یثربی)

مقالهٔ «نقد پنج بخشی بر گفتار آقای کدیور در مورد اعتقاد شیعه به امامت» نقدی است که آقای سید محمدحسین یثربی و دوستان‌شان در پاسخ به مقالهٔ «بازخوانی امامت در پرتو نهضت حسینی» آقای محسن کدیور در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده‌اند.
چنانچه آقای یثربی در ابتدای مقالهٔ خود متذکر شده‌اند، نقد مذکور مدت‌ها پیش از سوی نویسندگان تهیه شده است اما بنا به دلایلی از انتشار آن خودداری کرده بودند و اکنون با توجه به پیدا شدن ردپایی از شبهات نشر داده شده در آن مقاله در آراء افرادی چون احمد کاتب تصمیم به نشر نقد خود گرفته‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد بازخوانی تشیع

آقای جواد علاء المحدثین در مقالهٔ «نقد بازخوانی تشیع» دغدغهٔ آقای کدیور را چگونگی استناد به دین دانسته‌اند و سپس در ادامه نحوهٔ استدلال‌ها و نیز قوت و کارایی استنادات آقای کدیور، در مبحث ذکرشده، را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. ایشان در مقام نقد ابتدا شاخص های صحیح امامت و تعریف تشیع را از دیدگاه آقای کدیور بررسی می کند و سپس به نقد آنها از دیدگاه امامت، علم علوی و توصیف اهل بیت (علیهم السلام) در نهج البلاغه، تحلیل تأکید امیرالمؤمنین بر افضلیت خویش و... می پردازد. در ادامه، نحوهٔ مواجهٔ آقای کدیور با نهج البلاغه را نقد کرده و ادعاهای ایشان را بی دلیل می داند و در نهایت، با بیان ضرورت توجه به شرایط اجتماعی در زمان صدور هر سخن، مقاله را به پایان رسانده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله‌ی «صفات فرابشری امامان معصوم علیهم‌السلام»

آقای سید محمدحسن علوی در مقاله‌ی «صفات فرابشری امامان معصوم علیهم السلام» با مستندات قرآنی و واژه‌شناسی به نقد نظریات آقای کدیور در مقاله‌ی علمای ابرار پرداخته است.
مدعای اولیه‌ی آقای علوی در این مقاله آن است که «... بلکه برآنیم تا با استناد به آیات و روایات مسلم شیعه و سنی، نص بر امامت و پاره‌ای از صفات فرابشری ائمه علیهم السلام مانند عصمت و علم غیب را اثبات کنیم ...» و با مطالعه‌ی این مقاله نیز در درجه‌ی اول مشخص می‌شود جمع صفات ذکر شده در یک شخص او را فرابشر نمی‌کند بلکه بشر مافوق می‌کند و ثانیاً این صفات در اصل ریشه‌ای قرآنی-روایی متواتر بین شیعه و سنی دارد.

با مراجعه به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» یا کلیک بر روی اینجا می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مساله‌ی امامت و ویژگی‌های امام در اندیشه‌ی هشام بن حکم

قسمتی از مقاله‌ی «مساله‌ی امامت و ویژگی‌های امام در اندیشه‌ی هشام بن حکم» نوشته آقای سید حسن طالقانی:
"در طول تاریخ تشیع، مساله امامت به همراه چند ویژگی خاص، اساس این مذهب بوده است. حتی اگر بسط تاریخی عقاید شیعه (به طور خاص در عصر حضور امامان) را قبول کنیم باید گفت اعتقاد به امامت امامانی منصوب از جانب خداوند و معصوم از گناه را نمی‌توان داخل در این بسط عقاید دانست. با این همه، بعضی از نویسندگان و گویندگان معاصر، مدتی است با ادعای مطالعه‌ی تاریخی تفکر شیعه، تلاش می‌کنند نشان دهند که این قرائت از مساله امامت، یعنی امامت امامانی منصوب از جانب خدا، معصوم و عالم به علمی خاص، ریشه‌ی تاریخی ندارد و حداقل در سه یا چهار قرن اول نمی‌توان این عقاید را در بین شیعیان و اصحاب ائمه سراغ گرفت. ... این نوشته‌ی کوتاه در پی آن است که مساله‌ی امامت را با همین ویژگی‌ها در اندیشه‌ی یکی از اصحاب خاص امام صادق و امام کاظم علیهم‌السلام (هشام بن حکم) نشان دهد که در صورت توفیق، تنها یکی از موارد نقض نظریه مذکور خواهد بود. "

با مراجعه به «بخش نقدهای دیگر صاحب‌نظران» یا کلیک بر روی اینجا می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۰
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


اندیشه تفویض و آرای مفوضه؛ واکاوی یک خلط ناموفق (علیرضا فرجپور)

تفویض و غلو جزء واژه‌های هستند که امروزه در بسیاری از مباحث امامت شیعی به چشم می‌خورند. بیانات ائمه درباره‌ی مفوضه و غلاة نیز حساسیت این دو اعتقاد در بین شیعیان را بیش از پیش کرده است. اما این حساسیت باعث شده است که گروه‌های مختلف برداشتهای مختلفی را به این دو گروه نسبت دهند و گاه یکدیگر را متهم به تفویض یا غلو کنند.
در نتیجه بهره‌مندی از معنای درست این دو واژه در استفاده از منابع دینی می‌تواند بسیار ارزشمند و جلوگیری کننده از انحراف در اعتقادات شیعی باشد. به همین منظور آقای فرجپور ضمن مقاله‌ی «اندیشه تفویض و آرای مفوضه؛ واکاوی یک خلط ناموفق» به بررسی تاریخی مسئله‌ی تفویض در طول تاریخ پرداخته‌اند و نتیجه‌ای بسیار قابل استفاده درباره‌ی اعتقادات غلاة و مفوضه گرفته‌اند. برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۰
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


    12345   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
6 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.