Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: مقاله های هم راستا

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

    12345   >

بررسی شواهد تاریخی باورمندی شیعه به مقام -مفتـرض الطاعـه بودن امـام - با تأکید بر سه قرن اوّل

اطاعت محض از امام جزء مواردی از اعتقادات شیعه است که همواره مورد سوال واقع شده است. اما باید دانست که این از باورهایی است که شیعه از ابتدا بدان معتقد بوده، و آن را در مقاطع مختلفی تاریخی به شکل‌های گوناگون بروز داده است. آقای دزفولی در مقاله «بررسی شواهد تاریخی باورمندی شیعه به مقام -مفتـرض الطاعـه بودن امـام - با تأکید بر سه قرن اوّل» شواهدی از تاریخ ظهور امامت در جامعه را حکایت می‌کند که گویای این مطلب است که ماهیت فرمان برداری از امام در هر دورۀ زمانی از حیات ائمه در اذهان شیعیان وجود داشته و امری انکار ناپذیر است.
ایشان همچنین بیان کرده‌اند که حتی انحرافاتی که از مکتب تشیع دیده می‌شود در جوهر این باور نیست؛ بلکه در یافتن مصادیقی است که باید از ایشان فرمان برد و مطیع محض آنها بود.
برای مطالعهٔ این مقاله می‌توانید به بخش «مقالات مربوط» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ جمعه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


آفاق علم امام در الکافی (اصغر غلامی)

بررسی حدود و شئون علم ائمه علیهم السلام، موضوع پژوهشی است که آقای اصغر غلامی در مقالهٔ «آفاق علم امام در الکافی» به آن پرداخته است.
ایشان در ابتدای این مقاله به توضیح روش تحقیقی خویش پرداخته‌اند و مشخص کرده‌اند که از چه روشی و در چه سطحی از اطمینان بخشی به نقل گذاره‌های اثباتی خویش اقدام کرده‌اند. مبتنی بر این روش، ایشان با استناد به محتوای کتاب اصول کافی، در پنج مرحلهٔ «سرچشمه‌های غیبی علم امام»، «عرصه‌های علوم امامان»، «مجاری یا وسایط غیبی علم»، «حیات و جریان دائم علم»، و «نفی علم غیب، علت و معنای آن» به کنکاش حول موضوع پرداخته و سیمایی سازگار که در برگیرندهٔ وجوه مختلف علم امام است ارائه کرده است.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش مقاله‌های هم‌راستا رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


اهل بیت؛ علمای ابرار، وسائط فیض

«اهل بیت؛ علمای ابرار، وسائط فیض» عنوان مقاله‌ای است در ماهنامهٔ موعود در گفتگو با حجة الاسلام و المسلمین صادق لاریجانی.
در این گفتگو، ابتدائاً موضوع معنویت در میان جامعه و نیز جایگاه این موضوع در کنار بحث‌های استدلالی مطرح شده است. در ادامه و به منظور بیان راه‌های کسب معرفت، موضوعاتی پیرامون جایگاه ائمه در کسب معرفت و شئون ائمه ذکر گردیده است.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


علم لدنی امام ناسازگار با خاتمیت

در کنار صفاتی مانند عصمت برای امام معصوم علیه‌السلام، شیعیان قائل به علم لدنی برای امام علیه‌السلام هستند. اما این اعتقاد از سوی گروه‌های مختلفی همچون اهل سنت یا روشن‌فکران مورد تهاجم قرار می‌گیرد. حاصل چنین تهاجمی عادی شدن منشاء علم امام است که رهاورد آن تجویز خطا و سلب حجیت اقوال امامان است.
آقای محمد حسن قدردان قراملکی در مقالهٔ «علم لدنی امام ناسازگار با خاتمیت» شبهات طرح شده توسط این دو گروه حول مفهوم علم لدنی امام را مورد مداقه قرارداده و پاسخ‌هایی مناسب به این شبهات داده است. این پاسخ‌ها در سه رویکرد روایات شیعی در باب علم لدنی، روایات اهل سنت در باب علم لدنی مخصوصاً دربارهٔ امیرالمومنین علیه السلام، و بحث‌های عقلی در کنار بر شمردن خواص این اعتقاد تدوین گشته‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به «مقاله‌های هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر رویا اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نگرشی نو به کذب و افترا بر خدا و رسول در حوزه‌ٔ حدیث

دروغ‌گویی یکی از افعال بسیار ناپسند در میان نوع بشر است و این مسئله در میان مسلمانان وقتی به دروغ‌گویی و نسبت ناروا زدن به خدا و رسول اکرم برسد شکلی بسیار زشت و غیرقابل تحمل پیدا می‌کند. از این رو است که در طول تاریخ همواره حساسیت‌هایی وجود داشته تا حرف‌هایی که به خداوند یا رسول اکرم نسبت داده می‌شود به طریقی اثبات شود که با نسبت درستی انجام می‌شود.
آقای محمدحسین امامی‌جو در مقالهٔ «نگرشی نو به کذب و افترا بر خدا و رسول در حوزه‌ٔ حدیث» علاوه بر مفهوم ذکر شده در بالا مشخص کرده‌اند که اگر کسی حرفی را که خداوند یا پیامبر اکرم واقعاً گفته است را هم تکذیب کنند دوباره گرفتار نسبت دادن کذب و افترا به ایشان شده است. در نتیجه همانطور که در پذیرفتن کلام‌ها حساسیت بسیاری وجود دارد، در رد کردن یک کلام هم باید حساسیت علمی به خرج داد.
برای تشریح این مطلب و مطالعهٔ مقاله، شما می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» مراجعه کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


رای اخباریان و اصولیان در تفسیر قرآن

مسئلهٔ تفسیر قرآن و چگونگی انجام آن از جمله مواردی است که همواره بحث‌های مختلفی را با خود به دنبال داشته است. نمونهٔ متاخری از این بحث‌ها توسط آقای مصطفی حسینی طباطبایی طرح گردیده است که بر پایهٔ نقد آراء اخباریان در رجوع به قرآن، روشی برای فهم قرآن با استفاده از قرآن پیشنهاد کرده‌اند. نحوهٔ نام‌گذاری و نوع بیان آقای طباطبایی در این روش به نحوی است که نظریهٔ ایشان را شبیه به روش تفسیر قرآن در تفسیر المیزان می‌نماید حال آنکه میان این دو روش فاصلهٔ بسیاری وجود دارد و نکات تامل برانگیز و خدشه جدی بر آن وارد است.
در همین راستا آقای صادق فائق در مقالهٔ «رای اخباریان و اصولیان در تفسیر قرآن» به نقد دیدگاه‌های آقای طباطبایی پرداخته و سعی نموده‌اند نقاط قابل تامل و مورد خدشه از روش ایشان را بیان کنند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


گستره علم امام از منظر کلینی و صفار (عبدالرضا حمادی)

از مباحث مهم امامت، علم و گستره دانش امام است؛ بحثی که در طول تاریخ، همواره مورد توجه دانشمندان شیعه بوده و کتابهای متعددی نیز در این زمینه تألیف شده است. دو کتاب بصائر الدرجات (صفار) و الحجلآ (از مجموعة الکافی کلینی) از تألیفات مهم عصر غیبت صغرا بوده و بررسی دیدگاه های مؤلفان آن، در شناخت فکری حوزه حدیثی قم بسیار مهم و مؤثر است. صفار و کلینی که میراثداران حوزه حدیثی قم هستند، با جمع آوری روایات این موضوع، دانش امام را در گسترة خلقت و تقدیرات معرفی کرده اند.
آقای حمادی در مقاله‌ی «گستره علم امام از منظر کلینی و صفار» با نفی اختلاف میان کافی و بصائرالدرجات، بر این نکته تأکید می کند که کلینی نه تنها از گفتمان حوزة حدیثی قم دست برنداشت، بلکه آن را به گونه ای نظام مند و در قالبی جدید ارائه کرد. همچنین در این مقاله تلاش شده چینشی جدید از روایات گسترة علم امام بر مبنای متعلق های علم ارائه گردد.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات همراستا» مراجعه کرده و یا برای مطالعه‌ی بخش اول بر روی اینجا و برای مطالعه‌ی بخش دوم بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله‌ی «منابع احادیث اثناعشر در کتب شیعه از سه قرن نخست»

بررسی تطبیقی در یافتن ردپای زوایای مختلف اعتقادات شیعی در گذر تاریخ همواره از موضوعاتی بود که نه تنها شیعیان بلکه مخالفان با مبانی فکری تشیع را به خود مشغول کرده است. برخی کاوش‌های انجام شده در این حوزه، در پی ناکامی در دستیابی به منابع قدیمی منجر به این ادعا شده که اعتقاد به دوازده امام در نیمه قرن چهارم بر اعتقادات شیعیان افزوده شده است! آقای محمدرضا وهابی در مقاله‌ی «منابع احادیث اثناعشر در کتب شیعه از سه قرن نخست» کوشیده است ابتدا وجود احادیث اثناعشر را در تعدادی از اندک منابع حدیثی سه قرن اول به اثبات برساند. سپس با بهره‏گیری از روش منبع یابی از طریق اسناد روایات تعداد دیگری از منابع قدیمی این احادیث را معرفی نماید.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


کمالات ماورایی و سنت الاهی

مسئله‌ی کمالات ماورایی امامان علیهم‌السلام یکی از موضوعاتی است که از دیرباز مورد گفتگو میان موافقان و مخالفان وجود این کمالات قرار می‌گرفته است. از جمله معترضین به اعتقاد به وجود چنین کمالاتی در زمان حاضر آقایان مدرسی طباطبایی و کدیور هستند که در مقالات متعدد متعرض این قضیه شده‌اند.
در مقابل چنین اعتراضاتی، آقای محمدحسین امامی‌جو در مقاله‌ی «کمالات ماورایی و سنت الاهی» به بررسی وجود سنتی الاهی برای کسب کمالات ماورایی برای بندگان خاص خداوند پرداخته‌اند. در قسمتی از مقدمه‌ی این مقاله می‌خوانیم: «ما در ابتدا و در مطلع این مقال، به بررسی واژه‌ی فرابشر پرداخته‌ایم. این واژه‌ای است که در این‌گونه نوشته‌ها به فراوانی از آن استفاده شده اما از بررسی مفهوم آن به شدت غفلت شده است. آنچه در این مقاله پی می‌گیریم، این است که نشان دهیم بر خلاف ادعای فوق، قرآن از وجود یک نظام ویژه‌ی اعطای کمالات سخن می‌گوید. لذا هرگونه استدلالی که بر فقدان کمالات تاکید ورزد یا اعتقاد به وجد برخی کمالات غیر عادی در انبیا و اولیا را به ساخته‌های قرون بعدی نسبت دهد، واقعیت اسلامی - تاریخی موجود را نادیده گرفته است. این نظام را در چند حوزه بررسی می‌کنیم:
نخست آنکه خداوند کمالاتی را به‌طور خاص به پیامبران عطا کرده است.
دوم آنکه خداوند کمالاتی را به‌طور خاص به غیر پیامبران ارزانی داشته است.
سوم آنکه خداوند در مواردی، نحوه‌ی مواجهه‌ی جهان خارج با اولیایش را به گونه‌ای خاص متمایز کرده است.
برای مطالعه‌ی متن کامل این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات مربوط» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


فرآیند آگاهی شیعیان از علم غیب امامان علیهم‌السلام

در مواجهه با موضوع علم غیب امامان علیهم‌السلام همواره این سوال مطرح می‌شود که چگونه است که در دوره‌های مختلف میزان ارجاع ائمه علیهم‌السلام به این کمال خود با فراز و فرود همراه است. به بیان دیگر اساس فرآیند انتقال وجود چنین کمالی در کلام ائمه علیهم‌السلام چگونه بوده است که فراز و فرودهای به این شکل در آن به چشم می‌خورد. آقای عبدالحمید ابطحی در مقاله‌ی «فرآیند آگاهی شیعیان از علم غیب امامان علیهم‌السلام» در مقام پاسخ به چنین سوالی بر آمده‌اند و سعی در تبیین سیر تاریخی این فرآیند کرده‌اند. در قسمتی از مقاله‌ی ایشان شما می‌خوانید: «به بیان دیگر، توجه مردم به ابعاد مختلف واقعیت و ظرایف حقیقت، امرى تدریجى و تاریخى بوده و هست. این تحول یا تکامل معرفتى در مورد معرفت به خدا و رسول هم جارى بوده است. انتقال مردم از شرک به توحید، امرى تدریجى بوده و بسیارى از رسوبات فکرى شرک و جاهلیت، در طول زمان وتدریجاً زدوده شده است. درک وشناخت کمالات نبوى هم در همین سیاق قابل تبیین است؛ مردم تدریجاً کمالات آنحضرت رامی شناختند واساساً بسیارى از زوایاى شخصیت و مقامات آن بزرگوار براى بسیارى از مردم ناشناخته ماند.»
برای مطالعه‌ی خلاصه‌ی این مقاله یا کامل آن شما می‌توانید بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


    12345   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.