Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: نقدهای کتاب مکتب در فرآیند تکامل

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

    1234   >

معیار غلو در اندیشه شیخ صدوق

یکی از محور‌هایی که امروزه این نویسندگان به‌صورت جدی در پی تقدس‌زدایی از آن هستند، مقام و منزلت ائمه(ع) است. ایشان سعی دارند با زمینی جلوه دادن مقام امامت، هرگونه منصب الهی و قدسی را از ائمة طیبین و طاهرین نفی کنند. آنان حداکثر چیزی که برای ائمه ثابت می‌کنند، «علمای ابرار» (کدیور، 1385؛ مدرسی طباطبایی، 1389، ص 73 و 87) بودن است؛ به این معنا که ایشان هیچ ویژگی خاصی همچون علم لدنی، عصمت، نصب الهی و واسطة فیض بین خالق و مخلوق بودن ندارند؛ بلکه فقط علمایی بودند عالم به دین و عامل به احکام، و جز این هیچ ویژگی خاصی نداشته‌اند که موجب امتیاز آنها از دیگر مردم شود. سیدحسین مدرسی طباطبایی در کتاب مکتب در فرآیند تکامل و محسن کدیور در مقالات و سخنرانی‌های خود چنین بیان می‌کنند که اندیشة غالب در میان علمای شیعه از نیمة دوم قرن سوم تا نیمة قرن پنجم، نفی صفات فرابشری از ائمه(ع) است؛ یعنی علمای طراز اول شیعه در قرون اولیه معتقد بوده‌اند ائمه(ع) منصوب خدا نیستند وعلم لدنی و عصمت ندارند؛ و اعتقاد به وجود چنین صفاتی ـ نصب الهی، علم لدنی و عصمت ـ برای اهل‌بیت(ع)، نزد علمای قرون سوم تا پنجم غلو شمرده می‌شد و در قرون بعد پیدا شده است.
آنچه خواندید قسمتی از مقاله «معیار غلو در اندیشه شیخ صدوق» است. در این مقاله آقایان بلندقامت‌پور و ملکیان اقدام به نقد نحوه غالی شمردن افراد از سوی متفکران غربی و برخی دگراندیشان ایرانی پرداخته‌اند. در این راستا مولفین از نظریات شیخ صدوق برای مشخص کردن مرزهای غلو استفاده کرده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی بررسی استنادهای کتاب «مکتب در فرایند تکامل»، بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام صادق علیه السلام

آقای جواد علاء المحدثین در ادامه سلسه نقدهای خود بر کتاب مکتب درفرآیند تکامل به بررسی بخشی از کتاب مکتب در فرایند تکامل می پردازند که در آن، باور شیعیان نسبت به ضرورت قیام مسلحانه توسط امامان علیهم السلام و ابعادی از عقیده به مهدویت مورد تدقیق قرار می‌گیرد. در مباحث این بخش از کتاب، نهایتاً امور یاد شده، در تطور «امام شناسی شیعیان» تأثیرگذار دانسته (یا این گونه به مخاطب القا) می شود. در نقد آقای علاء المحدثین، به مواردی همچون عدم تطبیق دلیل و مدعی در کتاب، و بازخوانی مدارک ذکر شده در بخشی از پاورقی ها اقدام شده و عدم تطابق آنها با مدعای مطرح در متن کتاب نشان داده شده است.
برای مطالعهٔ این نقد شما می‌توانید به بخش «نقدهای مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقدی بر فرضیه تطور امامت شیعی بررسی استنادهای کتاب «مکتب در فرایند تکامل»، بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام باقر علیه السلام

آقای علاء المحدثین در این مقاله به بررسی بخشی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل که دربارهٔ ارائهٔ تحلیلی تاریخی دربارۀ «باور شیعیان نسبت به ضرورت قیام مسلحانه توسط امامان علیه السلام» و زوایایی از «عقیده به مهدویت در جامعه تشیع» است پرداخته‌اند. در کتاب مکتب در فرآیند تکامل همراه با بررسی این دو موضوع به تاثیرات آن نیز پرداخته شده است و نهایتاً تأثیر این امور در تطور «امام شناسی شیعیان» نتیجه گرفته ـ یا به طور غیر مستقیم القا ـ شده است.
در این بررسی، آقای علاء المحدثین به به مواردی همچون عدم تطبیق دلیل و مدعی در کتاب پرداخته و با بازخوانی مدارک ذکر شده در پاورقی بخشی از کتاب، عدم تطابق آنها با مدعای مطرح شده در کتاب بیان داده شده است.
در این بررسی همچنین برخی خطاهای روشی در تألیف کتاب از سوی آقای علاءالمحدثین به تفکیک بازگو شده است.
برای مطالعهٔ این مقاله به بخش «مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


ملاحظاتی انتقادی درباره‌ی «مکتب در فرایند تکامل»

«ملاحضاتی انتقادی دربارهٔ مکتب در فرآیند تکامل» عنوان مقاله‌ای است که توسط آقای عبدالله ایمانگر یک‌سال پس از انتشار کتاب مکتب در فرآیند تکامل نگاشته شده است. در این مقاله ایشان نقدهای مختصر و نافع بر کتاب در سه بخش «تاریخ تشیع»، «توحید»، و «روزگار ما» وارد کرده‌اند.
در بحث تاریخ تشیع ایشان تاکید بسیاری بر روی این موضوع داشته‌اند که برای شناخت آنچه که به عنوان تشیع نزد ائمه و مردم شناخته می‌شود، باید بین عامه مردم و نزدیکان امام علیه‌السلام فرق تفاوت قائل شد. به بیان دیگر، برای اینکه مثلاً مفهوم امام از کلام خود امام فهمیده شود نباید به سراغ اعتقادات عامهٔ مردم آن روزگار رفت (که گاهاً در محدودیت دسترسی به امام بوده‌اند) بلکه باید اعتقادات نزدیکان ایشان را که فرصت کسب معرفت طولانی‌تری داشته‌اند مد نظر قرارداد. وگرنه، تحقیق از عموم مرد کم‌اطلاع روشی غیرعلمی در امور تاریخی است.
در بررسی از نقطه نظر توحیدی، ایشان به سراغ ناسازگاری‌های خود کتاب رفته‌اند و با مثال‌هایی نشان داده‌اند که مبتنی بر متن خود کتاب (که منجر به نتیجه‌گیری در وجود اشکالات توحیدی در اعتقادات عموم شیعیان از منظر آقا مدرسی شده است) نظرات و اعتقادات حداقلی بیان شده از جانب خود آقای مدرسی نیز دچار اشکالات توحیدی می‌شود!
در بخش سوم آقای ایمان‌گر اعتراض به نحوهٔ نقل احادیث و نتیجه‌گیری‌های کتاب وارد کرده‌اند. ایشان تاکید کرده‌اند که در کتاب بارها گفته شده که تنها قصد نقل تاریخ بدون جانب‌داری است ولی این عدم جانبداری با عدم وجود نظر از جانب مولف فرق دارد و مولف از زوایهٔ نظرات شخصی خود به موضوع وارد شده‌اند. مثلاً احادیثی که نظرات شاذی را از نظر نسبت دادن فرزندان ائمه به ایشان وجود دارد را بدون اینکه از صافی‌های معمول حدیثی آن‌ها را بگذرانند نقل کرده‌اند و با این کار فضای اعتقادی تشیع در این بدیهیات را هم مغشوش نشان‌داده‌اند حال آنکه با نقل روایت‌های غیر معتبر نمی‌توان فضای اعتقادی مسلم را خدشه‌دار قلمداد کرد.
برای مطالعهٔ متن کامل این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۰۵ آبان ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقالهٔ «نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل»

محدود کردن دایرهٔ شئون ائمه علیهم‌السلام با اختصاصص عنوان «علمای ابرار» به ایشان در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، از جمله موضوعاتی در این کتاب است که با نقدهای گوناگونی مواجه شده است.
آقایان قربانی مبین و خسروپناه در مقالهٔ «نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل» زاویهٔ جدیدی در نقد به ادعای مذکور گشوده‌اند و در آن مبانی منتج به این ادعا را مورد تشکیک قرارداده‌اند. در نهایت با شواهد ذکر شده از سوی نگارندگان مشخص شده است که روشهایی چون انتخاب گزینشی بین منابع و مغلطهٔ بین کلام امام و کلام رایج بین عوام شیعه در این استنتاج مورد استفاده واقع شده‌اند که روش‌هایی غیر قابل قبول در دست‌یابی به این موضوع هستند.
شایان ذکر است این مقاله مستخرج از پایان‌نامهٔ آقای حمیدرضا قربانی مبین می‌باشد که ذیل راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر خسروپناه در دانشگاه معارف اسلامی انجام شده است.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقدهای مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله «بررسى چهار نکته درباره زندگى امام صادق (ع)‏ از کتاب دکتر حسین مدرّسى»

مقالهٔ «بررسى چهار نکته درباره زندگى امام صادق (ع)‏ از کتاب دکتر حسین مدرّسى» نوشتهٔ آقای دکتر سید محمدرضا موسوی به بررسی متن روایاتی که در کتاب مکتب در فرآیند تکامل از سوی آقای مدرسی طباطبایی مورد ارجاع قرار گرفته‌اند پرداخته است. در این بررسی تمرکز بر روی چهار روایت از زندگی امام صادق علیه‌السلام قرار داده شده است که در کتاب به ترتیب منجر به اخذ نتایج «عدم قیام امام با وجود آمادگى شیعیان»، «عدم قبول خلافت با وجود ‏پیشنهاد عبّاسیان»، «نهى از خواندن ایشان با عنوان امام» و «نهى از تبلیغ و گسترش تشیّع» گردیده است. حال آنکه با بیان متن کامل این روایات، آقای دکتر موسوی نشان‌داده‌اند که این نتایج با متن کامل روایات هم‌خوانی ندارد و مقومی برای این نتایج نمی‌تواند باشد.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقدر مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۲
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


ملاحضاتی در باره گفتمان تفویض در نخستین سده های اسلامی (سید محمدهادی گرامی)

انجام تحلیل تاریخی در آراء و اعتقادات شیعه از جمله فعالیت‌هایی است که در میان شرق شناسان رویه‌ای عمومی است و آقای مدرسی طباطبایی در کتاب مکتب در فرآیند تکامل نیز از همین روش بهره برده‌اند. با توجه به این نکته و در راستای بیان واقعیت‌هایی آنچه تحت عنوان تطور فکر شیعی خوانده می‌شود، آقای سید محمدهادی گرامی مقالهٔ «ملاحضاتی درباره گفتمان تفویض در نخستین سده‌های اسلامی» را به قلم تحریر در آورده‌اند. ایشان در این مقاله ابتدا به بیان تلقی متقدمان شیعه از تفویض می‌پردازد. سپس این بررسی را عمیق‌تر کرده و در بخش سوم سوء تفاهم‌هایی از اعتقادات تفویضی منسوب به مفضل بن عمر را بررسی می‌کند. در نهایت نیز سعی در ارائهٔ جریانی تاریخی آنچه بر برساخته‌های مفوضه می‌توانسته رخ داده باشد کرده و ادعای ورود آن آراء به میراث قرون ۳ و ۴ هجری به چالش کشیده‌اند.
برای مطالعه‌ٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تحلیل شرک انگاری اعتقاد به مقامات الهی امامان علیهم السلام بر پایه اوصاف قرآنی مشرکان

استفادهٔ نادرست از آیات قرآنی به همراه تفسیر به رای در پاره‌ای از این آیات باعث شده است که منکران وجود مقامات الهی برای امامان علیه‌السلام قائلین به این صفات را مشرک خوانده و برای این مدعای خود شاهد مثال قرآنی اقامه کنند. مشابه این ادعا در کتاب مکتب در فرآیند تکامل از سوی آقای مدرسی طباطبایی نیز بیان شده است.
آقای رضا قربانی در مقالهٔ «تحلیل شرک انگاری اعتقاد به مقامات الهی امامان علیهم السلام بر پایه اوصاف قرآنی مشرکان» با بررسی اعتقادات مشرکان سعی در نشان دادن این واقعیت دارد که آیات مورد استفاده در این گروه که اعتقاد مشرکان را زیر سوال برده اساساً ربطی به مفاهیمی مانند شفاعت و تقرب الی الله ندارد و قائل بودن این مقامات برای ائمه با استناد به این آیات منجر به شرک نمی‌شود.
برای مطالعهٔ ادامهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بخش چهارم سلسله مقالات نقدی بر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی حسین کهفی

مروری تاریخی بر نحوهٔ یاری و تعداد یاران ائمه علیهم‌السلام موضوعی است که آقای حسین کهفی در چهارمین شماره از سلسله نقدهای خود به آن پرداخته است. آقای مدرسی در بخش‌هایی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل مطالبی را عرض کرده‌اند که نشان می‌دهد تعداد یاران ائمه در زمان برخی از ایشان بسیار زیاد بوده ولی ائمه در پی احقاق حق خود در تشکیل حکومت بر نیامدند. آقای کهفی با تکیه بر روایاتی مانند روایت امام صادق علیه‌السلام در کتاب کافی که: «هان بخدا ای ابوبصیر اگر من در میان شما سه تن مؤمن پیدا می‌کردم که حدیث مرا نگه دارند و فاش نکنند، روا نمی‌دانستم هیچ حدیثی را از آنها نهان دارم.» به مخالفت با این تحلیل آقای مدرسی پرداخته‌اند و نشان داده‌اند که در هیچ دوره‌ای از تاریخ امکان فعالیت جدی با یارانی مخلص برای ائمه وجود نداشته است.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد و بررسی نظریه علمای ابرار از دیدگاه قرآن و احادیث

دکتر مرتضی حاج حسینی و ثمینه فولادگر در مقاله «نقد و بررسی نظریه علمای ابرار از دیدگاه قرآن و احادیث» به بررسی تطبیقی بین مدعای علمای ابرار کتاب مکتب در فرآیند تکامل و آیات و روایات عمومی رایج در بین جامعه علمی شیعه پرداخته‌اند. ایشاند در ابتدا برای تبیین جایگاه بحث خود ذکر کرده‌اند: «... یکی از نظراتی که در مورد امامت و جایگاه آن مطرح شده نظریه‌ی «علمای ابرار» است. بر مبنای این نظریه ائمه هرگز با پیامبران قابل مقایسه نیستند چرا که نصب آنان از طریق امام قبل و یا در مورد حضرت علی از طریق پیامبر صورت می‌گیرد. آنان فاقد علم غیر اکتسابی یا لدنی هستند و معارف دین را صرفاً به شیوه‌ی اکتسابی از امام قبل دریافت کرده و یا با رأی و اجتهاد و استنباط، احکام شرعی را تحصیل کرده‌اند و همانند دیگر آدمیان خطا پذیرند، اگر چه کم خطاترین می‌باشند.» سپس این مدعا را با استفاده از آیات قرآن و تفاسیر آن و احادیث پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) مورد نقد جدی قرار داده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


    1234   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
3 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.