Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش نوزدهم)

از جمله موضوعاتی که آقای کدیور در مقاله‌ی «علمای ابرار» به آن پرداخته است، رویکردی قمیین در موضوع امامت است. آقای کدیور در این بخش با ارائه‌ی شاهد مثال‌هایی سعی در ارائه‌ی این مطلب دارند که قمیین به عنوان فعال‌ترین گروه شیعیان به صفات فرابشری (از نظر ایشان) برای ائمه اعتقاد نداشته‌آند. آقای بهزاد حمیدیه در نوزدهمین شماره از سلسله نقدهای خود به آرای دکتر کدیور به بازخوانی این ادعا پرداخته و بیان کرده‌اند که اولاً قمیین مانند مکاتب کوفه و بغداد بوده‌اند و دلیلی بر اینکه آنها فعال‌ترین و غالب‌ترین گروه شیعیان بوده باشند وجود ندارد. ثانیاً خود قمیین بطور یکدست چنین اعتقادی نداشته‌اند بلکه اعتقادات در میان آنها مانند باقی گروه‌ها بصورت یک طیف بوده و حتی افرادی چون «احمدبن محمد بن عیسى اشعرى» که از نظر آقای کدیور نظری شبیه علمای ابرار ایشان داشته‌اند، بعد از گذشت مدتی از این نظریه بازگشته‌اند و از افرادی که از شهر اخراج کرده بودند، به طرق مختلف پوزش طلبیده‌اند.
برای مطالعه‌ی شرح مبسوط این موضوع می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع حدیث دوازده امام

حدیث دوازده امام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله از جمله احادیثی است که در تبیین امامت در میان شیعیان و احتجاج با اهل سنت استفاده می‌شود. با پذیرش این حدیث، علاوه بر این تبیین امامت، موضوع امامت امام زمان علیه السلام به عنوان دوازدهمین امام هم طرح می‌شود. آقای احمد کاتب در کتاب «تطور فکر شیعی ...» به موضوع این دسته روایات پرداخته و آنها را ساختگی دانسته است. مقاله‌ی «پاسخ به شبهه‌های احمد کاتب در موضوع حدیث دوازده امام» پاسخی است به نظریه‌ی ساختگی بودن روایات از سوی آقای جواد جعفری. از جمله ویژگی‌های این مقاله علاوه بر پاسخگویی به شبهات، استفاده از ایراداتی است که استاد سید سامی بدری به کتاب مذبور وارد کرده است که اثبات می‌کند آقای کاتب بیشتر در تلاش برای رد موضوع امامت امام زمان علیه السلام بوده نه ارائه‌ی مستنداتی تحقیقی به خوانندگان کتابش.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی ..» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هجدهم)

هجدهمین بخش از نقدهای آقای بهزاد حمیدیه در نقد مقاله‌ی « قرائت فراموش شده» به ادامه‌ی بررسی موضوع عصمت و علم لدنی پرداخته است. موضوعی که در این بخش مورد توجه واقع شده است، بدفهمی این دو مورد از بیانات سید بحرالعلوم است که توسط آقای کدیور صورت پذیرفته است.
برای مطالعه‌ی کامل این مقاله می‌توانید به بخش نقدهای دیگر صاحب‌نظران رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تاملی در "مکتب در فرایند تکامل"
مقاله‌ی «تاملی در مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی «محمد صفر جبرئیلی» به بررسی چندین عنوان مطرح شده در کتاب مکتب در فرآیند تکامل پرداخته است. عنواین زیر از کتاب مکتب در فرآیند تکامل، در این مقاله مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است:
1. پیشنهاد نظریه‌ی «عصمت ائمه» و هشام بن حکم
2. اصرار بر وانمود کردن ائمه به عنوان موجوداتی فوق طبیعی
3. استناد نادرست به دیدگاه شخصیت‌ها
4. برداشت ناقص از متن روایت

کلمات کلیدی: نظریة عصمت و هشام بن حکم، علم غیب و ابن قبه، ولایت تکوینی و تصوف، هشام بن حکم و تجسیم، سهوالنبی و الامام و عالمان قم، شیعه و معتزله، عصر ائمه و مخالفت با بحث‌های کلامی، مفوضه، غلات

برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


سومین مجلد از مجموعه‌ی «شفاعت»

معرفی اجمالی سومین مجلد از مجموعه‌ی «شفاعت» نوشته‌ی «آیت الله سید محمد باقر علم الهدی» است. در این قسمت موضوع زیارت از دیدگاه اهل سنت و شیعیان بررسی شده است.
برای مطالعه‌ی این معرفی می‌توانید به بخش معرفی کتاب تراث رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


شفاء السقام فی زیارة خیر الأنام

کتاب «شفاء السقام فی زیارة خیر الأنام» نوشته‌ی «إمام تقی الدین ابوالحسن عبدالکافی السبکی» است. این عالم سنی در کتاب مذبور به بررسی زیارت پیامبر پرداخته است و یکی از منابع مورد استفاده برای تحقیق در موضوع شفاعت بین اهل سنت است.
برای دانلود این کتاب می‌توانید به بخش کتابخانه تراث رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هفدهم)

هفدهمین شماره از سلسله نقدهای آقای بهزاد حمیدیه به ادامه‌ی بررسی آرای آقای دکتر کدیور در باب سخنان «ابن جنید اسکافی» پرداخته است.
در این شماره آقای حمیدیه عین عبارت ابن جنید به همراه اعتراضاتی فقهی از سوی سید مرتضی بر آن را آورده است و نشان داده‌اند که تنها فرقی که میان گفتار ابن جنید با دیگر علمای آن زمان وجود داشته، مسئله‌ای است که اثر آن در باب قضاوت مطرح می‌شود. به بیان دیگر موضوع مورد شک از جانب ابن جنید بحث اختلاف علم نبی و امام با علم خلفای آنها است نه تفاوت بین علم نبی و خلیفه‌ی او یعنی امام.
برای مطالعه‌ی کامل‌ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بررسى سندى زیارت جامعه کبیره

«بررسی سندی زیارت جامعه» مقاله‌ای است که توسط آیت الله محمد سند به منظور شفاف‌سازی وضعیت رجالی زیارت جامعه است. در این مقاله آقای سند با گفتگویی ابتدایی در مسئله‌ی رجال، به رویکرد «تقلید در علم رجال با رجوع کورکورانه به عناوین کتب رجالی» که اکنون مرسوم شده پرداخته‌اند. در مطالعه‌ی این رویکرد ایشان به اکتفای تنها به کتب رجالی متقدم اعتراض کرده‌اند و باب شناخت راویان حدیث در زمان حاضر را منحصر در رجوع به این کتاب‌ها نمی‌دانند.
در ادامه‌ی این مقاله آقای سند به بررسی وضعیت رجالی «موسى بن عمران نخعى»، در سلسله رجال این زیات پرداخته است و نظراتی پیرامون معرفی و وثاقت وی ارائه کرده است.
برای مطالعه‌ی کامل این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات مربوط» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش شانزدهم)

بررسی استنادات آقای دکتر کدیور به آراء ابن جنید اسکافی موضوع شانزدهمین شماره از نقدهای آقای حمیدیه است.
در این شماره دو استناد آقای کدیور به ابن جنید مورد بررسی قرار گرفته و امکان استناد به این کلام و نوع برداشت آقای کدیور از آن مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین ضعف استناد در کتاب منبع ایشان از دیگر ایراداتی است که آقای حمیدیه وارد کرده‌اند.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بررسى محتوایى زیارت جامعه کبیره - آیت الله محمد سند

زیارت جامعه کبیره داراى مضامین عالیه و معارف بلند دینى است که در این معارف، اهل بیت علیهم السلام واسطه‌ی فیض الهى معرّفى شده و مقام‌ها و فضائلى براى ایشان بیان شده است.
برخى با توجّه به این مقام‌ها، پرسش‌هایى را مطرح کرده‌اند؛ از جمله: منافات ظاهرى عبارت «و إیاب الخلق إلیکم و حسابهم علیکم» و ظواهر آیات قرآن.
آیت الله محمد سند در این مقاله، نظریّه‌ی جسم‌انگارى و بطلان آن را مطرح کرده و مباحث مرتبط با صفات الهى، تجلّى صفات الهى از طریق مخلوقات برتر، نفى تعطیل و نفى تشبیه و پیامد‌هاى نفى تعطیل و ارتباط نفى تشبیه و پیامد‌هاى نفى تعطیل مطرح و ارتباط نفى تشبیه به بحث معاد و حساب‌رسى اعمال در معاد را تبیین کرده‌اند. تفاوت دیدگاه مکتب اهل بیت در صفات الهى با سایر مکاتب نیز بیان شده است.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش مقاله‌های هم‌راستا رجوع کرده و یا برای بخش اول بر روی اینجا و برای بخش دوم (ادامه همان مقاله) بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   12345678910111213141516171819202122   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.