Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

بازخوانی امامت یا تحریف حقیقت؛ نقد گفتار آقای کدیور (سید محمد حسین یثربی)

مقالهٔ «نقد پنج بخشی بر گفتار آقای کدیور در مورد اعتقاد شیعه به امامت» نقدی است که آقای سید محمدحسین یثربی و دوستان‌شان در پاسخ به مقالهٔ «بازخوانی امامت در پرتو نهضت حسینی» آقای محسن کدیور در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده‌اند.
چنانچه آقای یثربی در ابتدای مقالهٔ خود متذکر شده‌اند، نقد مذکور مدت‌ها پیش از سوی نویسندگان تهیه شده است اما بنا به دلایلی از انتشار آن خودداری کرده بودند و اکنون با توجه به پیدا شدن ردپایی از شبهات نشر داده شده در آن مقاله در آراء افرادی چون احمد کاتب تصمیم به نشر نقد خود گرفته‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نگرشی نو به کذب و افترا بر خدا و رسول در حوزه‌ٔ حدیث

دروغ‌گویی یکی از افعال بسیار ناپسند در میان نوع بشر است و این مسئله در میان مسلمانان وقتی به دروغ‌گویی و نسبت ناروا زدن به خدا و رسول اکرم برسد شکلی بسیار زشت و غیرقابل تحمل پیدا می‌کند. از این رو است که در طول تاریخ همواره حساسیت‌هایی وجود داشته تا حرف‌هایی که به خداوند یا رسول اکرم نسبت داده می‌شود به طریقی اثبات شود که با نسبت درستی انجام می‌شود.
آقای محمدحسین امامی‌جو در مقالهٔ «نگرشی نو به کذب و افترا بر خدا و رسول در حوزه‌ٔ حدیث» علاوه بر مفهوم ذکر شده در بالا مشخص کرده‌اند که اگر کسی حرفی را که خداوند یا پیامبر اکرم واقعاً گفته است را هم تکذیب کنند دوباره گرفتار نسبت دادن کذب و افترا به ایشان شده است. در نتیجه همانطور که در پذیرفتن کلام‌ها حساسیت بسیاری وجود دارد، در رد کردن یک کلام هم باید حساسیت علمی به خرج داد.
برای تشریح این مطلب و مطالعهٔ مقاله، شما می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» مراجعه کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


رای اخباریان و اصولیان در تفسیر قرآن

مسئلهٔ تفسیر قرآن و چگونگی انجام آن از جمله مواردی است که همواره بحث‌های مختلفی را با خود به دنبال داشته است. نمونهٔ متاخری از این بحث‌ها توسط آقای مصطفی حسینی طباطبایی طرح گردیده است که بر پایهٔ نقد آراء اخباریان در رجوع به قرآن، روشی برای فهم قرآن با استفاده از قرآن پیشنهاد کرده‌اند. نحوهٔ نام‌گذاری و نوع بیان آقای طباطبایی در این روش به نحوی است که نظریهٔ ایشان را شبیه به روش تفسیر قرآن در تفسیر المیزان می‌نماید حال آنکه میان این دو روش فاصلهٔ بسیاری وجود دارد و نکات تامل برانگیز و خدشه جدی بر آن وارد است.
در همین راستا آقای صادق فائق در مقالهٔ «رای اخباریان و اصولیان در تفسیر قرآن» به نقد دیدگاه‌های آقای طباطبایی پرداخته و سعی نموده‌اند نقاط قابل تامل و مورد خدشه از روش ایشان را بیان کنند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقدی بر حدیث‌های خیالی

یکی از موضوعاتی که آقای صالحی نجف آبادی در آثار خود به آن پرداخته‌اند، روایات موجود در کتاب تفسیری مجمع البیان است که منجر به انتشار دو مقاله در نقد روایات آن گردید.
در مقالهٔ «نقدی بر حدیث‌های خیالی» آقای مهدی حسینیان قمی به نقد نظریهٔ ایشان دربارهٔ تفسیر مجمع‌البیان پرداخته و با استفاده از موارد مندرج در مقاله‌های منتشر شده از سوی آقای صالحی نجف‌آبادی نشان داده است که درست در مقابل آنچه آقای صالحی نجف‌آبادی بیان کرده‌اند را دربارهٔ این کتاب می‌توان نتیجه گرفت.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «صالحی پژوهی» پایگاه اینترنتی تراث رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تحلیل شرک انگاری اعتقاد به مقامات الهی امامان علیهم السلام بر پایه اوصاف قرآنی مشرکان

استفادهٔ نادرست از آیات قرآنی به همراه تفسیر به رای در پاره‌ای از این آیات باعث شده است که منکران وجود مقامات الهی برای امامان علیه‌السلام قائلین به این صفات را مشرک خوانده و برای این مدعای خود شاهد مثال قرآنی اقامه کنند. مشابه این ادعا در کتاب مکتب در فرآیند تکامل از سوی آقای مدرسی طباطبایی نیز بیان شده است.
آقای رضا قربانی در مقالهٔ «تحلیل شرک انگاری اعتقاد به مقامات الهی امامان علیهم السلام بر پایه اوصاف قرآنی مشرکان» با بررسی اعتقادات مشرکان سعی در نشان دادن این واقعیت دارد که آیات مورد استفاده در این گروه که اعتقاد مشرکان را زیر سوال برده اساساً ربطی به مفاهیمی مانند شفاعت و تقرب الی الله ندارد و قائل بودن این مقامات برای ائمه با استناد به این آیات منجر به شرک نمی‌شود.
برای مطالعهٔ ادامهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


گونه‌شناسی مدعیان دروغین وکالت امام زمان علیه‌السلام در عصر غیبت صغرا با رویکرد نقادانه بر نظر احمدالکاتب

در مواجهه با مسئلهٔ وکالت در عصر غیبت صغرا همواره موضوعی با عنوان کارگزاران خائن و مدعیان دروغین وکالت مطرح می‌شود که آقای احمد کاتب با استفاده از همین موضوع سعی در زیر سوال بردن اصل مسئلهٔ وکالت از جانب امام زمان علیه‌السلام دارد.
آقایان نعمت‌الله صفری فروشانی و حسین قاضی‌خانی در مقالهٔ «گونه‌شناسی مدعیان دروغین وکالت امام زمان علیه‌السلام در عصر غیبت صغرا با رویکرد نقادانه بر نظر احمدالکاتب» سعی در بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی دورهٔ غیبت صغری دارند تا از رهگذر این بررسی مشخص شود فضای ابهام آلودی که آقای کاتب از آن دوران ساخته است واقعیت خارجی ندارد.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد تتطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


«نخستین مناسبات فکری تشیّع»؛ کتابی در دیالوگ با «مکتب در فرایند تکامل»

«نخستین مناسبات فکری تشیّع؛ بازخوانی مفهوم غلوّ در اندیشه جریان‌های متقدّم امامی» عنوان کتابی است که اخیرا توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر شده است.
این کتاب که به قلم سیّدمحمّدهادی گرامی روانه بازار کتاب شده، تلاش می‌کند تا قرائتی جدید از تاریخ اندیشه غلوّ در میان شیعیان امامی سده‌های نخست هجری را ارائه کند. کتاب پیش رو با بازخوانی اندیشه جریان‌های نخستین امامیّه درباره مفهوم غلوّ بر پایه الگویی جدید، دریچه‌ای نو به روی پژوهندگان تاریخ اندیشه امامیّه به خصوص در حوزه مباحث مربوط به غلوّ و غلات می‌گشاید.
از نقطه نظر محتوایی گرچه در بخش‌هایی از این کتاب آراء دکتر مدرسی طباطبایی به نقد کشیده شده، امّا با توجه به شیوه نگارش و برخی نتایج که مؤلّف بدان‌ها دست یافته، نمی‌توان آن را از سنخ شماری از نقدهای پیشین بر این کتاب دانست. در واقع مؤلّف تلاش کرده دیالوگی جدید با نویسنده کتاب «مکتب در فرایند تکامل» برقرار کند.
از مطالب خواندنی این کتاب معرفی گروه فکریـ اجتماعی جدیدی تحت عنوان «جریان هشام‌بن‌حکم» در تاریخ متقدم امامیّه است؛ این جریان که شامل شخصیّت‌های برجسته‌ای همچون یونس بن عبدالرحمن و فضل بن شاذان بوده، دیدگاه‌های خاصی درباره جایگاه امامان به خصوص علم آنان داشته‌است.
نویسنده کتاب با مطرح کردن مفهوم جدیدی تحت عنوان «جریان‌سازی» که مؤلف آن را در بررسی تاریخ اندیشه تشیّع مؤلفه‌ای تاثیرگذار می‌داند، این مسئله را عامل اصلی مخدوش شدن چهره بسیاری از شیعیان امامی همچون مفضّل بن عمر، هشام بن حکم، یونس بن عبدالرحمن و ... ذکر می‌کند. نویسنده کتاب همچنین بر این باور است که اعتقاد به عالم ذرّ و باور به سهوالنبی به طور گسترده‌ای تا پیش از شیخ مفید و سیدمرتضی در میان امامیّه رواج داشته است.
سیدمحمدهادی گرامی که اکنون دوره دکتری الهیات را سپری می‌کند، پیشتر، از این پژوهش در قالب رساله کارشناسی ارشد خود در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با راهنمایی دکتر احمد پاکتچی دفاع کرده بود.
کتاب حاضر در هزار و پانصد نسخه و در 328 صفحه رقعی به قیمت هفت هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.

به نقل از کتاب نیوز

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بخش چهارم سلسله مقالات نقدی بر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی حسین کهفی

مروری تاریخی بر نحوهٔ یاری و تعداد یاران ائمه علیهم‌السلام موضوعی است که آقای حسین کهفی در چهارمین شماره از سلسله نقدهای خود به آن پرداخته است. آقای مدرسی در بخش‌هایی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل مطالبی را عرض کرده‌اند که نشان می‌دهد تعداد یاران ائمه در زمان برخی از ایشان بسیار زیاد بوده ولی ائمه در پی احقاق حق خود در تشکیل حکومت بر نیامدند. آقای کهفی با تکیه بر روایاتی مانند روایت امام صادق علیه‌السلام در کتاب کافی که: «هان بخدا ای ابوبصیر اگر من در میان شما سه تن مؤمن پیدا می‌کردم که حدیث مرا نگه دارند و فاش نکنند، روا نمی‌دانستم هیچ حدیثی را از آنها نهان دارم.» به مخالفت با این تحلیل آقای مدرسی پرداخته‌اند و نشان داده‌اند که در هیچ دوره‌ای از تاریخ امکان فعالیت جدی با یارانی مخلص برای ائمه وجود نداشته است.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد بازخوانی تشیع

آقای جواد علاء المحدثین در مقالهٔ «نقد بازخوانی تشیع» دغدغهٔ آقای کدیور را چگونگی استناد به دین دانسته‌اند و سپس در ادامه نحوهٔ استدلال‌ها و نیز قوت و کارایی استنادات آقای کدیور، در مبحث ذکرشده، را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. ایشان در مقام نقد ابتدا شاخص های صحیح امامت و تعریف تشیع را از دیدگاه آقای کدیور بررسی می کند و سپس به نقد آنها از دیدگاه امامت، علم علوی و توصیف اهل بیت (علیهم السلام) در نهج البلاغه، تحلیل تأکید امیرالمؤمنین بر افضلیت خویش و... می پردازد. در ادامه، نحوهٔ مواجهٔ آقای کدیور با نهج البلاغه را نقد کرده و ادعاهای ایشان را بی دلیل می داند و در نهایت، با بیان ضرورت توجه به شرایط اجتماعی در زمان صدور هر سخن، مقاله را به پایان رسانده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


گفتگویی به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه مجلسی

به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه مجلسی، متن مختصری که خلاصه بیانات آقای احمد عابدی است بر روی پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته است.
شما برای مطالعهٔ این مقاله می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   12345678910111213141516171819202122   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.