Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

نقد و بررسی نظریه علمای ابرار از دیدگاه قرآن و احادیث

دکتر مرتضی حاج حسینی و ثمینه فولادگر در مقاله «نقد و بررسی نظریه علمای ابرار از دیدگاه قرآن و احادیث» به بررسی تطبیقی بین مدعای علمای ابرار کتاب مکتب در فرآیند تکامل و آیات و روایات عمومی رایج در بین جامعه علمی شیعه پرداخته‌اند. ایشاند در ابتدا برای تبیین جایگاه بحث خود ذکر کرده‌اند: «... یکی از نظراتی که در مورد امامت و جایگاه آن مطرح شده نظریه‌ی «علمای ابرار» است. بر مبنای این نظریه ائمه هرگز با پیامبران قابل مقایسه نیستند چرا که نصب آنان از طریق امام قبل و یا در مورد حضرت علی از طریق پیامبر صورت می‌گیرد. آنان فاقد علم غیر اکتسابی یا لدنی هستند و معارف دین را صرفاً به شیوه‌ی اکتسابی از امام قبل دریافت کرده و یا با رأی و اجتهاد و استنباط، احکام شرعی را تحصیل کرده‌اند و همانند دیگر آدمیان خطا پذیرند، اگر چه کم خطاترین می‌باشند.» سپس این مدعا را با استفاده از آیات قرآن و تفاسیر آن و احادیث پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) مورد نقد جدی قرار داده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بخش سوم سلسله مقالات نقدی بر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی حسین کهفی

در سومین قسمت از سلسله نقدها بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل، آقای کهفی نسبت به ادعای کتاب در بیان زمان فراگیرشدن اعتقاد به منجی در جامعهٔ اسلامی اشکالاتی را وارد کرده است. ایشان با بیان دلایل به این تعبیر که در اواخر قرن اول هجری اعتقاد به منجی در جامعهٔ اسلامی همه‌گیر شده است اشکالات خود را وارد کرده و مجموعه‌ای از روایات در کتب فریقین که نشان از متواتر بودن این موضوع از زمان خود پیامبر داشته است را بیان کرده‌اند.
برای مطالعهٔ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقد مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


چاپ دوم کتاب «علامه مجلسی» نوشتهٔ حسن طارمی

بیش از سه قرن از درگذشت علامهٔ مجلسی می‌گذرد، ولی نام و نقش او در جامعهٔ دینی همچنان زنده و پویاست. مجلسی را باید هم در روزگار زندگیش شناخت و هم در آنچه برای آیندگان بر جای نهاد. حظور او در عرصهٔ اجتماع و سیاست و نقش وی در جهت‌گیری‌های حکومت صفوی را باید بازشناسی کرد.
پیشتر کتاب «علامه مجلسی» در بخش معرفی کتاب پایگاه اینترنتی تراث مورد بررسی قرار گرفته بود. آقای حسن طارمی در این کتاب کوشیده جنبه‌هایی از زندگی مجلسی را بازگوید و بیشترین تاکید را نسبت به ارزیابی آثار علمی، بویژه بحارالانوار و ارائهٔ دیدگاه‌های علمی وی داشته است. همچنانکه گزارشی انتقادی از اقدامات و فعالیت‌های اجتماعی و دینی او فراهم آوزده و بی‌آنکه داعیه‌دار درافکندن طرحی نو در شناخت مجلسی باشد، در موارد بسیاری، غبار بی‌مهری از چهرهٔ وی زدوده است.
کتاب علامه مجلسی برای بار دوم و با اندکی تغییر ظاهری از سوی انتشارات طرح نو تجدید چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. شما می‌توانید برای مطالعهٔ خلاصهٔ این کتاب که پیشتر بر روی سایت قرار گرفته بوده بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


گستره علم امام از منظر کلینی و صفار (عبدالرضا حمادی)

از مباحث مهم امامت، علم و گستره دانش امام است؛ بحثی که در طول تاریخ، همواره مورد توجه دانشمندان شیعه بوده و کتابهای متعددی نیز در این زمینه تألیف شده است. دو کتاب بصائر الدرجات (صفار) و الحجلآ (از مجموعة الکافی کلینی) از تألیفات مهم عصر غیبت صغرا بوده و بررسی دیدگاه های مؤلفان آن، در شناخت فکری حوزه حدیثی قم بسیار مهم و مؤثر است. صفار و کلینی که میراثداران حوزه حدیثی قم هستند، با جمع آوری روایات این موضوع، دانش امام را در گسترة خلقت و تقدیرات معرفی کرده اند.
آقای حمادی در مقاله‌ی «گستره علم امام از منظر کلینی و صفار» با نفی اختلاف میان کافی و بصائرالدرجات، بر این نکته تأکید می کند که کلینی نه تنها از گفتمان حوزة حدیثی قم دست برنداشت، بلکه آن را به گونه ای نظام مند و در قالبی جدید ارائه کرد. همچنین در این مقاله تلاش شده چینشی جدید از روایات گسترة علم امام بر مبنای متعلق های علم ارائه گردد.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقالات همراستا» مراجعه کرده و یا برای مطالعه‌ی بخش اول بر روی اینجا و برای مطالعه‌ی بخش دوم بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بخش دوم سلسله مقالات نقدی بر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی حسین کهفی

دومین نقد آقای حسین کهفی بر کتاب مکتب در فرایند تکامل به بررسی رفتار و تلاش‌های چهار امام اول علیهم‌السلام پرداخته است. ایشان در این بخش نشان داده‌اند که تلاش‌های گسترده‌ای از سوی چهار امام اول برای تثبیت شاخص‌های اعتقادی شیعه انجام شده است و امامان بعدی با تکیه بر این روشنگری‌ها به تبلیغ و تبیین اسلام پرداخته‌اند. شواهدی که آقای کهفی ارائه کرده‌اند درست در نقطه‌ی مقابل ادعای آقای مدرسی است که گفته‌اند در طول قرن اول شیعه راه خود را از عموم مسلمین جدا نکرده و فقط فعالیت ضد نظام سیاسی حاکم داشته است.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


زندگی‌نامه‌ی ابن معلم، ابوعبدالله محمد بن محمد بن النعمان ملقب به شیخ مفید

وی استاد شیخ طوسی و سید مرتضی علم الهدی بود. او فقیه و کلامی شیعی که بیشتر در علم کلام تبحر داشت و مکتب کلامی شیعه در عصر او به اوج کمال رسید. او در مناظرات دینی مهارت خاصی داشت و مناظراتش با قاضی عبدالجبار رئیس فرقه معتزله بغداد و قاضی ابوبکر باقلانی رئیس اشاعره معروف بود. و همو خدمت‌گذاری در آستان امامت را تا آنجا ادامه داد که امام زمان علیه‌السلام در نامه‌ای به وی فرمودند: «نامه‌ای به برادر با ایمان و دوست رشید ما، ابوعبدالله محمد بن نعمان - شیخ مفید - که خداوند عزت وی را مستدام بدارد. سلام خداوند بر تو ای کسی که در دوستی ما به زیور اخلاص آراسته‌ای و در اعتقاد و ایمان به ما دارای امتیاز مخصوص هستی.»
شرح مختصری از زندگانی و خدمات شیخ مفید اکنون بر روی پایگاه‌اینترنتی تراث قرار گرفته است. برای مطالعه‌ی این زندگی‌نامه شما می‌توانید به بخش «مرزبانان حماسه‌ی جاوید» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


بخش اول سلسله مقالات نقدی بر کتاب «مکتب در فرایند تکامل» نوشته‌ی حسین کهفی

اولین شماره از مجموعه نقدهای آقای حسین کهفی بر کتاب مکتب در فرایند تکامل در پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته است. در این شماره از نقد علاوه بر ذکر مقدماتی از بحث، ناسازگاری‌های موجود بین محتوای کتاب و اعتقاداتی که نویسنده خود را دارای آنها می‌داند ذکر شده است که در عمل منجر به ناسازگاری محتوایی در کتاب مذکور می‌شود.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مکتب در فرآیند تکامل» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله‌ی «منابع احادیث اثناعشر در کتب شیعه از سه قرن نخست»

بررسی تطبیقی در یافتن ردپای زوایای مختلف اعتقادات شیعی در گذر تاریخ همواره از موضوعاتی بود که نه تنها شیعیان بلکه مخالفان با مبانی فکری تشیع را به خود مشغول کرده است. برخی کاوش‌های انجام شده در این حوزه، در پی ناکامی در دستیابی به منابع قدیمی منجر به این ادعا شده که اعتقاد به دوازده امام در نیمه قرن چهارم بر اعتقادات شیعیان افزوده شده است! آقای محمدرضا وهابی در مقاله‌ی «منابع احادیث اثناعشر در کتب شیعه از سه قرن نخست» کوشیده است ابتدا وجود احادیث اثناعشر را در تعدادی از اندک منابع حدیثی سه قرن اول به اثبات برساند. سپس با بهره‏گیری از روش منبع یابی از طریق اسناد روایات تعداد دیگری از منابع قدیمی این احادیث را معرفی نماید.
برای مطالعه‌ی این مقاله شما می‌توانید به بخش «مقاله‌های هم‌راستا» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله‌ی «صفات فرابشری امامان معصوم علیهم‌السلام»

آقای سید محمدحسن علوی در مقاله‌ی «صفات فرابشری امامان معصوم علیهم السلام» با مستندات قرآنی و واژه‌شناسی به نقد نظریات آقای کدیور در مقاله‌ی علمای ابرار پرداخته است.
مدعای اولیه‌ی آقای علوی در این مقاله آن است که «... بلکه برآنیم تا با استناد به آیات و روایات مسلم شیعه و سنی، نص بر امامت و پاره‌ای از صفات فرابشری ائمه علیهم السلام مانند عصمت و علم غیب را اثبات کنیم ...» و با مطالعه‌ی این مقاله نیز در درجه‌ی اول مشخص می‌شود جمع صفات ذکر شده در یک شخص او را فرابشر نمی‌کند بلکه بشر مافوق می‌کند و ثانیاً این صفات در اصل ریشه‌ای قرآنی-روایی متواتر بین شیعه و سنی دارد.

با مراجعه به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» یا کلیک بر روی اینجا می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مقاله‌ی «شیعیان عصر حضور امامان(ع) و موضوع مهدویت»

موضوع اعتقاد شیعیان نخستین به مسئله‌ی مهدویت از جمله کلیدی‌ترین عواملی است که اصالت اعتقاد مهدوی را می‌تواند اثبات کند. در راستای مقابله با چنین اعتقادی است که آقای احمد کاتب در کتاب تطور فکر شیعی الاسلامی شبهاتی را در باب اعتقاد شیعیان نخستین به موضوع مهدویت مطرح کرده و سپس در نتیجه‌گیری این اعتقاد را در نتیجه‌ی برخی عوامل اجتماعی جامعه‌ی شیعی دانسته است.
«شیعیان عصر حضور امامان(ع) و موضوع مهدویت» عنوان مقاله‌ای است که آقای سید علی هاشمی در پاسخ به شبهه‌ی آقای کاتب نگاشته‌اند و در آن با برشمردن روایات از زمان امیرالمومنین تا زمان امام زمان علیه‌السلام نشان‌داده‌اند که ائمه علیهم السلام در مقام پاسخ به سوالات شیعیان در باب منجی همواره مهدویت خاصه را متذکر شده‌اند و اختلافاتی که در پاسخ‌ها دیده می‌شود عموماً ناظر بر توان شنونده است.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد تطور فکر شیعی» رجوع کرده و یا برای بخش اول آن بر روی اینجا و برای بخش دوم اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۱
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   12345678910111213141516171819202122   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
3 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.