Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: نقدهای آراء آقای دکتر محسن کدیور

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

<   12345   >

مقاله‌ی «بازخوانی امامت در پرتو نهضت حسینی علیه‌السلام» در بوته‌ی نقد

جناب آقای محسن کدیور به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان و قیام مقدس عاشورا مطالبی را بیان نمودند که با موضوع «بازخوانی امامت در پرتو نهضت حسینی علیه‌السلام» (روزنامه‌ی شرق شمارگان 713 ـ 714، ص 18 بخش اندیشه، یکشنبه و دوشنبه 13 و 14 اسفند 84) به مباحث قابل تأملی پرداخته‌اند. در مقاله‌ای که بر روی پایگاه‌اینترنتی تراث قرار گرفته به ذکر بخشی از سخنان آقای کدیور که روح و محور گفته‌های ایشان را تشکیل داده پرداخته شده و سپس آن را در بوته‌ی نقد و بررسی قرارداده‌اند تا پایه صحت و سقم آن روشن گردد.
برای مطالعه‌ی متن کامل این مقاله می‌توانید به بخش نقد دیگر صاحب‌نظران رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ دوشنبه، ۰۲ شهریور ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


مجموع 21 شماره‌ی سلسله نقدهای آقای حمیدیه به مقاله‌ی «علمای ابرار» آقای دکتر محسن کدیور

در طی چندماه گذشته، سلسه نقدهای آقای بهزاد حمیدیه به مقاله‌ی «علمای ابرار» آقای محسن کدیور بر روی پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته و مورد استفاده‌ی بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. به دلیل استقبال از این سلسله مقالات و ایجاد سهولت برای بازدیدکنندگان جدید سایت، بر آن شدیم تا نسخه‌ی PDF مجموع کامل این مقالات را بر روی پایگاه اینترنتی قرار دهیم تا راحت‌تر بتوان آنها را دانلود کرد.
برای دانلود این مجموعه شما می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش بیستم و یکم)

آخرین شماره از سلسله نقدهای آقای حمیدیه به آراء آقای کدیرو درباره‌ی موضوع مقاله‌ی علمای ابرار در این بخش ارائه شده است. در شماره‌ی بیست و یکم آقای حمیدیه ابتدا به جمع‌بندی نقدهای خود به آقای کدیور می‌پردازنده. مختصر این نقدها بدین شرح است:
1. ابهام و تشویش در مفاهیم نقل شده در مقاله
2. تعارض در چارچوب نظری (تعارض در داخل خود مقاله)
3. اعمال پیش‌فرض‌ها در رجوع به کتب رجالی و تفسیری
4. تمیزدادن ائمه و پیامبر در صفات مورد بحث ایشان
5. بزرگ‌نمایی مکتب قم
6. عدم توجه به شواهد و دلایل مخالف نظر ایشان.
در ادامه آقای حمیدیه بخشی با عنوان «سخن آخر» نگاشته‌اند که در آن می‌خوانیم:
«فضایل ائمه علیهم‌السلام که صفات «بشری» یک انسان کامل هستند (و نباید از آن‌ها به صفات «فرابشری» تعبیر نمود)، شامل نصب الهی، علم غیب و لدنی، عصمت، خوارق عادات، ولایت تکوینى و تشریعی، ...، از اسرار الهیه‌اند که عظمت آن‌ها فوق همه‌ی عظمت‌ها (ماسوى الله) است و این اسرار عظیمه را هرکسى درک نمى‌کند. بنابراین تأخیر در شیوع اعتقاد بدین صفات عظیمه در تاریخ تشیع امرى کاملاً طبیعى است.»
برای مطالعه‌ی متن کامل این مقاله می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش بیستم)

بیستمین شماره از مجموعه نقدهای آقای بهزاد حمیدیه به مقاله‌ی علمای ابرار آقای کدیور به جمع‌بندی مطالب اختصاص دارد. در این شماره لُب کلام آقای دکتر کدیور و فهرستی از شبهات مطرح شده از جانب ایشان در مقاله جمع آوری شده است.
در ادامه نیز دو مورد از جمع‌بندی نتایج پذیرش چنین ادعایی ذکر شده که چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۰۶ تیر ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش نوزدهم)

از جمله موضوعاتی که آقای کدیور در مقاله‌ی «علمای ابرار» به آن پرداخته است، رویکردی قمیین در موضوع امامت است. آقای کدیور در این بخش با ارائه‌ی شاهد مثال‌هایی سعی در ارائه‌ی این مطلب دارند که قمیین به عنوان فعال‌ترین گروه شیعیان به صفات فرابشری (از نظر ایشان) برای ائمه اعتقاد نداشته‌آند. آقای بهزاد حمیدیه در نوزدهمین شماره از سلسله نقدهای خود به آرای دکتر کدیور به بازخوانی این ادعا پرداخته و بیان کرده‌اند که اولاً قمیین مانند مکاتب کوفه و بغداد بوده‌اند و دلیلی بر اینکه آنها فعال‌ترین و غالب‌ترین گروه شیعیان بوده باشند وجود ندارد. ثانیاً خود قمیین بطور یکدست چنین اعتقادی نداشته‌اند بلکه اعتقادات در میان آنها مانند باقی گروه‌ها بصورت یک طیف بوده و حتی افرادی چون «احمدبن محمد بن عیسى اشعرى» که از نظر آقای کدیور نظری شبیه علمای ابرار ایشان داشته‌اند، بعد از گذشت مدتی از این نظریه بازگشته‌اند و از افرادی که از شهر اخراج کرده بودند، به طرق مختلف پوزش طلبیده‌اند.
برای مطالعه‌ی شرح مبسوط این موضوع می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ یكشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هجدهم)

هجدهمین بخش از نقدهای آقای بهزاد حمیدیه در نقد مقاله‌ی « قرائت فراموش شده» به ادامه‌ی بررسی موضوع عصمت و علم لدنی پرداخته است. موضوعی که در این بخش مورد توجه واقع شده است، بدفهمی این دو مورد از بیانات سید بحرالعلوم است که توسط آقای کدیور صورت پذیرفته است.
برای مطالعه‌ی کامل این مقاله می‌توانید به بخش نقدهای دیگر صاحب‌نظران رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ سه شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هفدهم)

هفدهمین شماره از سلسله نقدهای آقای بهزاد حمیدیه به ادامه‌ی بررسی آرای آقای دکتر کدیور در باب سخنان «ابن جنید اسکافی» پرداخته است.
در این شماره آقای حمیدیه عین عبارت ابن جنید به همراه اعتراضاتی فقهی از سوی سید مرتضی بر آن را آورده است و نشان داده‌اند که تنها فرقی که میان گفتار ابن جنید با دیگر علمای آن زمان وجود داشته، مسئله‌ای است که اثر آن در باب قضاوت مطرح می‌شود. به بیان دیگر موضوع مورد شک از جانب ابن جنید بحث اختلاف علم نبی و امام با علم خلفای آنها است نه تفاوت بین علم نبی و خلیفه‌ی او یعنی امام.
برای مطالعه‌ی کامل‌ این مقاله شما می‌توانید به بخش «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش شانزدهم)

بررسی استنادات آقای دکتر کدیور به آراء ابن جنید اسکافی موضوع شانزدهمین شماره از نقدهای آقای حمیدیه است.
در این شماره دو استناد آقای کدیور به ابن جنید مورد بررسی قرار گرفته و امکان استناد به این کلام و نوع برداشت آقای کدیور از آن مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین ضعف استناد در کتاب منبع ایشان از دیگر ایراداتی است که آقای حمیدیه وارد کرده‌اند.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش پانزدهم)


پانزدهمین بخش از نقدهای آقای بهزاد حمیدیه به مقاله‌ی علمای ابرار آقای دکتر کدیور در بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفت.
در این بخش آقای حمیدیه به یکی از مهمترین شاهد‌های آقای کدیور در باب نفی صفات خاص ائمه پرداخته‌اند. در این بررسی ادعای قبول نداشتن این صفات از سوی ابن غضائری (رجالی معروف) مورد گفتگو واقع شده که حاصل آن رسیدن به این مطلب است که ابن غضائری تنها برخی از صفات ذکر شده در باب ائمه را که نزدیکی با غلو داشته رد کرده نه اینکه لزوماً در جایی تمامی آنها را رد کرده و یا افراد قایل به آنها را تضعیف کرده باشد.
برای مطالعه‌ی این بخش می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» رجوع کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۸
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش چهاردهم)

چهاردهمین شماره از سری نقدهای آقای بهزاد حمیدیه، به ادامه‌ی بررسی جمع‌بندی آقای دکتر کدیور در باب مسئله‌ی عصمت می‌پردازد. آقای حمیدیه در این بخش عدم تطابق نظر آقای کدیور با علامه مامقانی را بیان کرده و سپس با ارائه‌ی لیستی از روایات معتبر که مبین مسئله‌ی عصمت اعطایی از جانب خداوند هستند، از آقای دکتر کدیور تقاضای بررسی رجالی برای مقابله با آنها را کرده‌اند.
برای مطالعه‌ی متن کامل این مقاله می‌توانید به بخش «نقد دیگر صاحب‌نظران» مراجعه کرده و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   12345   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.