Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

موضوع: نقدهای آراء آقای دکتر محسن کدیور

آیتم‌های جدیدی که با این موضوع ارسال شده‌اند به قرار زیر هستند.

<   12345   >

نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش سیزدهم)


در دوازدهمین شماره از سلسله نقدهای آقای بهزاد حمیدیه، ایشان به ادامه‌ی بررسی جمع‌بندی‌های آقای کدیور پرداخته‌اند.
در ادامه‌ی مطلب قبل، آقای دکتر کدیور بیان کرده‌اند که ائمه علیهم السلام دارای کمترین خطا در دستیابی به احکام شرعی هستند و اینگونه نیست که آنها دارای علم لدنی باشند. آقای حمیدیه در مواجهه با این بیان، دلایل چنین گفته‌ای را طلب کرده‌اند و انواع پاسخ‌هایی که به این ایده می‌تواند وارد شود را بر شمرده و نقد کرده‌اند. برای مطالعه‌ی این بخش از نقدها می‌توانید به «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش دوازدهم)


در دوازدهمین شماره از سلسله نقدهای آقای بهزاد حمیدیه، ایشان به بررسی جمع‌بندی‌های آقای کدیور پرداخته‌اند.
در این جمع‌بندی آقای کدیور استنتاج‌هایی انجام‌ داده‌اند که با صریح قسمت‌های قبلی مقاله تناقض دارد. برای مطالعه‌ی این بخش از نقدها می‌توانید به «نقدهای دیگر صاحب‌نظران» رجوع کنید و یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش یازدهم)


یازدهمین شماره از نقدهای آقای حمیدیه ابتدا به بررسی دو کلام غیر قابل جمع از سوی آقای دکتر کدیور پرداخته است. آقای کدیور در دو محل متفاوت دو بیان مختلف از صفات فرابشری ائمه ارائه کرده است. ایشان در جایی گفته‌اند که شیعیان به‌خاطر صفات فرابشری ائمه را به عنوان پیشوا قبول نکرده‌اند و در جایی دیگر گفته‌اند در قرون اولیه اصلاً حرفی از صفات فرابشری در بین اصحاب ائمه نبوده است.
در ادامه‌ی این مقاله دو مورد دیگر نیز از سوی آقای حمیدیه مورد بررسی قرار گرفته است که برای مطالعه‌ی آن می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش دهم)


در شماره دهم از سری نقد‌های آقای بهزاد حمیدیه، ایشان به کلام دکتر کدیور درباره‌ی عصمت پرداخته‌اند. آقای دکتر کدیور در بیانات خود موضوع عصمت را با عبارت: «در طول تاریخ کم نبوده‌اند افراد مذهبى که هرگز به معصیت حضرت حق تن نداده، عمرى را در طهارت نفس سر کرده‌اند و به معناى اصطلاحى نیز معصوم نبوده‌اند» پیگیری کرده و آن را یک امر معمولی دانسته و از دایره‌ی خصوصیات امام خارج کرده‌اند.
آقای حمیدیه با رویکرد مشخص بودن دوازده نفر خاص به این صفت، استدلال کرده‌اند و تبیین مناسبی برای آن ارائه کرده‌اند.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۹ بهمن ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش نهم)


در نهمین شماره از نقدها، آقای بهزاد حمیدیه گفتگو حول کلام شهیدثانی را ادامه داده و در انتها نتیجه گرفته‌اند که:
«دکتر کدیور در خطایى محتوایی، جمع میان “سازگار نمودن دین‌ورزى خود با تدین ائمه” با نفى عصمت و علم یقینى غیراجتهادى و منصوصیت ائمه را ممکن دانسته است، حال آنکه ما عقلانیتى در سازگار نمودن تدین خویش با تدین خطاپذیر انسان‌هایى نظیر خودمان نمى‌بینیم، مگر آنکه سازگار نمودن مزبور، نسبى و موردى باشد نه عام و على الاطلاق که در این صورت، ائمه را باید پیشوایان موردى و غیرمطلق خواند (که قطعا در این صورت به نظر شهید ثانى نمى‌توان او را مومن خواند زیرا به امامت مطلق و دائمى ائمه قائل نیست.)»
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۲ بهمن ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هشتم)


شهید ثانی یکی از اشخاصی است که آقای دکتر کدیور در نفی صفاتی که ایشان فرابشری برای ائمه می‌خوانند (و در واقع چنین نیست)، به گفتارشان رجوع کرده است. آقای بهزاد حمیدیه با ارجاعی دقیق‌تر به کلام شهید ثانی، نتایج آقای کدیور را نفی کرده و اثبات کرده که کلام شهید ثانی حاکی از آن است که اصحاب مخصوصی از حضرت کاملاً به این مطلب اعتقاد داشته‌اند.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ پنجشنبه، ۲۶ دی ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش هفتم)


آقای بهزاد حمیدیه در هفتمین بخش از نقدهای خود، مصادره به مطلوب‌هایی از بیان آقای وحید بهبهانی در عبارات آقای کدیور را متذکر شده و پیرامون آن بررسی‌هایی را انجام داده‌اند. نمونه‌ای از این موارد عبارتند از:
- به جاى «مبالغه در معجزات»، «معجزات» گذارده‌اند،
- به جاى «مبالغه در نقل عجائب یعنى خوارق عادات از آنان»، «امور خلاف عادت» گذارده‌اند،
- به جاى «اغراق در شأن آنان و اجلالشان»، «شأن و مرتبه‌ی ائمه» گذارده‌اند،
- به جاى «اظهار کثیر قدره لهم»، «قدرت ائمه» نهاده‌اند و
- به جاى «علم آنان به مکنونات السماء و الارض»، «علم غیب» گذارده‌اند.

برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ دی ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت‌پژوهی [دکتر محسن] کدیور (بخش ششم)


بخش ششم از سلسله نقدهای آقای بهزاد حمیدیه در پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته است. آقای حمیدیه در بخش ششم، مطالب مطرح شده توسط آقای کدیور که مستند به الفوائد الرجالیه ی آیت الله وحید بهبهانی است را مورد پژوهش قرار داده. حاصل بحث ایشان عدم تطابق ترجمه ی فارسی و نتیجه گیری های آقای کدیور با بیان آقای بهبهانی است.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.

نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۰۴ دی ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


نقد امامت پژوهی [آقای] کدیور (بخش پنجم)
پنجمین بخش از نقدهای آقای بهزاد حمیدیه در پایگاه اینترنتی تراث قرار گرفته است. در این نقد، آقای حمیدیه به سراغ قسمتی از کتاب الرجال کبیر نوشته ی میرزا محمدبن على استرآبادی رفته است. با استندات به این کتاب، ایشان اختلاف آراء علمای متقدم بر سر صفات ائمه را به دلایلی خلاف نتیجه های آقای کدیور رسانده اند.
برای مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید به «نقد دیگر صاحب نظران» رجوع کرده یا بر روی اینجا کلیک کنید.
نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


تحقیق سندی درباره‌ی زیارت عاشورا
جناب آقای دکتر محسن کدیور در برخی سخنرانی‌ها و گفتگوهای‌شان، فرازهایی چند از زیارت عاشورا را نادرست خوانده‌اند. آن‌زمان پیشنهاد ایشان این بود که این زیارت بدون آن بخش‌ها خوانده شود!! در این قسمت نوشته‌ای مختصر در اثبات درستی سند زیارت عاشورا آورده شده است. برای استفاده از این بخش، می‌توانید به قسمت «نقدهای تراث» مراجعه کرده و یا اینجا کلیک کنید.
نوشته شده توسط: Admin در تاریخ چهارشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۸۷
 ارسال به دوستان نسخه چاپی


<   12345   >

جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.