Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

معیار شرک در قرآن (آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی)

(702 مجموع کلمات موجود در متن)
(3001 بار مطالعه شده است)  نسخه چاپی

«معیار شرک در قرآن»
نویسنده‌: آیت الله سید عزالدّین حسینی زنجانی،
مترجم: سید ابوالفضائل مجتهدی




این کتاب را در آدینه بوک ببینید.

کتاب حاضر با محور قرار دادن کتاب «معیار الشرک فی القرآن» که شامل مکاتبه‌ی نویسنده با استاد دانشگاهی ـ که متأثر از تفکرات غالیان غیر شیعه‌ی امامیه بوده ـ است. چون مترجم این کتاب لازم دیده است قبل از پرداختن به متن نامه‌های نگاشته شده، با زبانی ساده و قابل درک برای غیر متخصصان به مقدماتی اشاره کرده تا احتمال القای ادعاهای نابجا و در عین حال زیبنده و به ظاهر زیبا در اندیشه‌ی افرادی که برای بار اول با موضوع برخورد می‌کنند از بین برود.
بدین ترتیب در مقدمه‌ی کتاب، سابقه‌ی توسل در عقیده‌ی دانشمندان اهل سنت را در سه بخش «پیش از آفرینش»، «در حال آفرینش» و «پس از رحلت ایشان» بررسی می‌کند و در هر بخش یک یا چند روایت از دانشمندان اهل سنت نقل می‌کند که توسل به غیر خدا مورد تأیید قرار گرفته‌اند.
در ادامه، بخش «سخنی در معرفی کتاب» که خود نویسنده نگاشته و در آغاز کتاب آورده شده، عیناً نقل می‌گردد:
کتابی که پیش رو دارید، حاصل بحث و گفت‌وگویی است که بین من و برادر ارزشمند و پرهیزکار ... در موضوع توسّل، کمک طلبیدن، یاری جستن و طلب کفایت از ذوات مقدسه‌ی پیشوایان معصوم شیعه‌ی اثناعشری علیهم-السلام بر اساس آن‌چه در متون دعاها و زیارت‌های آن بزرگان، مانند دعای فرج با روایت مستفیض و زیارت جامعه وارد شده است و تحقق در این که، آیا آن‌ها (دعا و زیارت) با مسأله‌ی توحید خداوند متعال منافات دارد و احیاناً شرک محسوب می‌شود یا خیر؟ (در طبقه‌بندی روایات، روایت مستفیض در درجه‌ی دوم بعد از روایت متواتر قرار می‌گیرد و آن روایتی است که از سه طریق مختلف وارد شده باشد.)
این گفت‌وگو و مصاحبه زمانی اتفاق افتاد که به من خبر رسید شیخ دانشمندی خواندن این دو دعا و نظایر آن را به نقد کشیده و بر حسب گمان وی، چنین کاری شرک و بر خلاف قرآن است و این چنین نیز به شاگردان خود تعلیم داده است.
قسمت اول نظر ایشان بخشی است که معتقدند: جملاتِ «یا مُحمَّدُ یا عَلیّ یا عَلیّ یا مُحَمَّدُ [إکفِیانی فَإنَّکُما کافِیان] وانصُرانی فَإنَّکُما ناصِران؛ ای محمد! و ای علی! [مرا کفایت کنید که شما کفایت کنندگان هستید] و مرا یاری کنید که شما یاری کنندگان هستید.» در دعای فرج حضرت صاحب‌الأمر ـ عجل الله فرجه ـ مخالف کلام وحی و فرموده‌ی خداوند در قرآن است که می‌فرماید:
«وَ مَا النَّصرُ إلا مِن عِندِاللهِ العَزیزِ الحَکیم؛ یاری جز از جانب خداوند با عزت و دانا نیست» و آیات مشابه دیگر.
قسمت دوم نظرشان درباره‌ی جملاتِ: «وَ إیابُ الخَلقِ إلَیکُم وَ حِسابُهُم عَلَیکُم؛ مراجعه‌ی مردم به سوی شما و بررسی و حساب اعمالشان توسط شما انجام می‌پذیرد» از مضامین زیارت جامعه که آن را نیز بر خلاف فرموده‌ی خداوند در قرآن تصوّر کرده‌اند؛ آن‌جا که در سوره‌ی غاشیه می‌فرماید: «إنَّ إلَینَا إیابَهُم ثُمَّ إنَّ عَلَینَا حِسَابَهُم؛ برگشت آن‌ها به سوی ما و بررسی حسابشان بر عهده‌ی ما می‌باشد»
پاسخ مختصری درخور مجال بر این اشکال‌ها تهیه و برای ایشان فرستادم، لیکن آن جوابِ مختصر، پاسخ‌گوی تمام ایرادها و اشکال‌های فاضل ارجمند نبود. از این رو، ایشان نامه‌ی مفصّلی در این موضوع تهیه و برای من فرستادند. اینک در این کتاب، نخست تمام نامه و سپس پاسخ آن را در پنج بخش ملاحظه می‌فرمایید:
1. مفهوم شرک و معنای آن؛
2. شرح مصداق و صغرای شرک؛
3. شرک و دعا در قرآن؛
4. شرک و دعا در سنّت (گفتار و کردار و تقریر معصوم علیه‌السلام)؛
5. انتقادها و پاسخ‌ها.
بارالها! اگر این کوشش ناچیز از این غلام پیر آستان قدس رضوی، هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت مورد قبول ذات مقدس تو قرار گیرد و موجبات شادی قلب رئوف مخدوم معظم و مولایم علی بن موسی الرضا و نیز فرزندش، قطب عالم امکان، ولی‌عصر ـ روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا ـ را فراهم آورد، آیا این خادم خاسر، این نیک‌بختی را خواهد یافت که مصداقی از مصادیق دعای همیشگی‌اش: «إلهی وَفِّقنِی لّمَا تُحّبُّ وَ تَرضَی؛ پروردگارا! مرا توفیق انجام آن ده که ذات مقدس تو آن را دوزت دارد.» قرار گیرد؟
بار خدایا! این بنده پاسخ خود را در روایت نبوی: «أحسِنُوا الظَّنَّ إلَی اللهِ؛ به خداوند هماره گمان نیک داشته یاشید.» یافتم و چشم انتظارم.

این کتاب در کتابخانه پایگاه اینترنتی تراث موجود است؛ می‌توانید از اینجا دانلود کنید.


جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
19 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.