Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

«در انتظار ققنوس» و «المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی» (+دانلود)

(1758 مجموع کلمات موجود در متن)
(4616 بار مطالعه شده است)  نسخه چاپی

در انتظار ققنوس (کاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهدی‌باوری)
نویسنده: سیّد ثامر هاشم العمیدی، ترجمه و تعلیق: مهدی علیزاده.
ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ سوم، 1387.

نسخه‌ی PDF بخش اول این کتاب در قسمت کتابخانه پایگاه اینترنتی تراث موجود است.
(می‌توانید از اینجا دانلود کنید)




       کتاب «در انتظار ققنوس: کاوشی در قلمرو موعود شناسی و مهدی باوری» اثری است که در این مجال قصد معرفی آن را داریم.
اصل این کتاب به زبان عربی، نگاشته‌ی آقای سید ثامر هاشم العمیدی است که توسط آقای مهدی علیزاده ترجمه گردیده است.
این کتاب برای بررسی و مطالعه‌ی انتقادی و پاسخی علمی به کتاب آقای احمد الکاتب و تشکیک‌های ایشان نسبت به ایده‌ی مهدویت تألیف شده است.

در سال 1997 میلادی نویسنده‌ای عرب به نام «احمد الکاتب» کتابی را با عنوان «تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایة الفقیه» در لندن منتشر ساخت. در این کتاب به منظور رد نظریه ولایت فقیه کوشیده تا مبانی اعتقادی شیعه را با چالش مواجه کند. برای نیل بدین هدف ،وی مدعیات ذیل را در خصوص بحث امامت مطرح ساخته و تلاش می‌کند که آن‌ها را مدلل جلوه دهد:
1. ادعای کل: آقای احمد کاتب تعیینی و تنصیصی بودن امامت را رد کرده و انتخاب امام را از طریق شورا پذیرفته است. در این زمینه، به ایده‌ی عصمت ائمه نیز متعرّض شده است.
2. ادعای مصداقی: ادعای دومی که کاتب با تفصیل بیشتری درصدد اثبات آن است، انکار وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است.
وی می‌گوید: اساساً شخصی به نام محمد بن الحسن المهدی وجود تاریخی ندارد و امام حسن عسکری چنین فرزندی نداشته است. کاتب پس ازطرح مدعیات و ارائه‌ی شواهد خود به این نتیجه‌گیری کاربردی در عرصه‌ی اندیشه‌ی سیاسی اسلام می‌رسد که ولایت داشتن فقیه جامع الشرائط بر جامعه‌ی اسلامی بر اساس انگاره‌ی «نیابت عام فقها از امام در عصر غیبت» مبتنی است. پس اگر ثابت شود که اساساً امام عصری و غیبتی در کار نیست، دیگر مجالی برای طرح ولایت فقیه باقی نمی‌ماند.

آقای سید ثامر هاشم العمیدی، مسؤول مرکزتحقیقات ولی عصر علیه السلام، دو کتاب در نقد اثر آقای احمد کاتب تألیف کرده است:
1. الامامة والمهدی فی تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایة الفقیه؛
2. المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی.
کتاب دوم همان نسخه‌ی عربی کتاب «در انتظار ققنوس» می‌باشد. این کتاب تا کنون در سه نوبت درسه کشور ایران، سوریه و یمن زیر چاپ رفته است.
همچنین مؤسسه‌ی بین‌المللی الامام علی (علیه‌السلام) این کتاب را در سال 1419 و 1420ق. به چهار زبان زنده‌ی دنیا ترجمه کرد و در دوازده هزار نسخه منتشر ساخت. خصوصیت برجسته ی آقای عمیدی رویکرد تحقیقی و تتبع قوی ایشان است.

کتاب حاضر کتابی است که عمدتا با رویکردی روایی به موضوعاتی حول محور مهدویت پرداخته است. مؤلف در این کتاب با طرح مباحث مهدویّت، به طور مستقیم و غیرمستقیم به شبهه‌های «احمد الکاتب » نیز پاسخ داده است.
کتاب، در چهار فصل و یک خاتمه تنظیم شده است:
فصل اوّل: حضرت مهدی علیه السّلام در کتاب و سنّت.
فصل دوم: امام مهدی علیه السّلام کیست؟
فصل سوم: پاسخ به چند پرسش پیرامون حضرت مهدی علیه السّلام.
فصل چهارم: چند پرسش و پاسخ دیگر پیرامون حضرت مهدی علیه السّلام.

کتاب «در انتظار ققنوس» که ترجمه‌ی اثر عربی است، در دو بخش اصلی تنظیم یافته که دارای تعلیقات و اضافاتی نیز هست. در ادامه گزیده‌ای ازکتاب را می‌آوریم.

مؤلف در بخش اول از فصل دوم در رابطه با حدیث «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد» چنین آورده است:
این حدیث با تعابیر مختلفی که همگی به یک مضمون اشاره دارند، در کتب اصلی شیعه و سنی نقل شده است و در این زمینه توافق بخاری و مسلم از اهل سنت، و صدوق و حمیری و صفار از شیعه ی امامیه بر نقل آن، خود کاملاً گویاست. و بسیاری از بزرگان حدیث این روایت را از طرق بسیاری نقل کرده‌اند که شمارش آن واقعاً دشوار است. بنابراین کسی نمی‌تواند به لحاظ سندی در صحت حدیث مزبور مناقشه ایجاد کند. چنانچه ملاحظه شد؛ ضرورت شناخت امام واقعی توسط هر زن و مرد مسلمان وعاقبت تاسف بار مسلمانانی که تا هنگام مرگ امام خود را نشناخته اند به هیچ وجه قابل تاویل و توجیه نیست. ...
حدیث «زمین از حجت قائم خداوند خالی نمی ماند»: هر دو گروه شیعه و سنی به این حدیث استناد کرده‌اند و از طرق متعددی آن را نقل کرده‌اند .... از جمله شواهدی که دلالت این عبارت بر امام مهدی علیه السلام را در نهج البلاغه تایید می‌کند، قسمتی از سخن امام علی بن ابی طالب علیه السلام است:
«ای کمیل بن زیاد، این دل‌های آدمیان چونان ظرفهایی است که بهترین آن‌ها وسیعترین آن‌هاست. پس آنچه برایت بازگو می‌کنم حفظ کن؛ مردمان سه دسته اند: عالم ربانی، متعلم سالک راه سعادت، و احمق‌های فرومایه‌ای که از هر کلاغ [باطل سرایی] پیروی می‌کنند، با هر وزش بادی به سویی منحرف می‌شوند، از نور دانش روشنایی برنگرفته اند و به تکیه گاه مطمئنی پناه نبرده‌اند.»
آنگاه فرمود: «آری زمین از حجت به‌پاخاسته‌ی الهی خدا خالی نخواهد ماند. خواه مشهور باشد و در عیان؛ و یا مضطرب باشد و درخفا؛ تا دلائل آشکار الهی از بین نرود ....» (صص 119 تا 122)

در ادامه؛ در رابطه با ولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و دلایل مربوط به آن، به عناوین مرتبط با این بخش در کتاب به طور فهرست گونه اشاره می‌کنیم:
• تصریح امام عسکری علیه السلام به ولادت فرزندشان؛
• شهادت دادن قابله به ولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
    معلوم است که در جامعه‌ی مسلمانان، کسی به جز زنان قابله بر جریان ولادت ها اطلاع نمی یابد؛ و هرکسی این مطلب را انکار کند، در مورد جریان ولادت خودش چه خواهد گفت؟!
• یاران ائمه و دیگرانی که به دیدار امام مهدی عجل الله تعالی فرجه شهادت داده اند.
    عده ای از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام و پدر بزرگوارشان امام هادی علیه السلام در زمان حیات امام حسن عسکری علیه السلام، به زیارت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه نائل شده و به اذن ایشان بدین مطلب شهادت داده اند. ـ در دوران غیبت صغری: 260 هجری تا 329 هجری ـ ...
• شهادت وکلای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه و مطلعین از معجزات ایشان به ملاقات با آن حضرت.
    شیخ صدوق نامهای افرادی را ذکر کرده است که به معجزات امام آگاه بوده و ایشان را زیارت کرده اند؛ از نوّاب آن حضرت یا از سایر شیعیان. جالب این که ایشان از نقاط و شهرهای متفاوتی هستند که صدوق نام سرزمینهای ایشان را متذکر شده و با اندک تأملی می توان دریافت که اینان از جهت تعداد به حد تواتر رسیده اند؛ خصوصاً با توجه به تفاوت چشمگیر مناطق جغرافیایی سرزمین های آنان، همدستی و توافق بر دروغ پراکنی و جعل خبرشان محال است ...
• شهادت خدمه و غلامان به رؤیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
• شکل برخورد حکومت، دلیلی برولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
    امام حسن عسکری علیه السلام با سه تن از خلفای عباسی هم عصر بودند که در این میان معتمد عباسی کینه شدیدی از اهل بیت به دل داشت. گفتنی است که خداوند جبار در همین دنیا او را به عقوبت سختی مبتلا ساخت و از سلطنتش چیزی باقی نماند و محتاج سیصد دینار شد و از کسب آن عاجز شد و در پایان، مرگ فجیعی سراغش آمد، چه آنکه سربازان ترک از وی سخت برآشفتند و او را در سرب گداخته انداختند. از جمله اقدامات ددمنشانه‌ی معتمد این بود که بلافاصله پس از وفات امام حسن عسکری علیه السلام، عمال خود را به منزل آن حضرت فرستاد و دستور داد که دقیقاً همه جا تفتیش شود تا امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را به چنگ آورد و تمامی خدمه و کارگران بیت امام و نیز خانواده ایشان را زندانی کرد ...
• اعتراف تبار شناسان به ولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
• اعتراف علمای اهل سنت به ولادت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
    عده‌ی قابل توجهی از اهل سنت اعترافات دانشمندان خود را ثبت کرده‌اند. این اقرارها در طول اعصار متمادی به یکدیگر متصل بوده‌اند، به صورتی که معترف بعدی به راحتی هم عصر با معترف پیشین می‌گشته است. و این سلسله اعترافات از عصر غیبت صغری آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است ...
• اعتراف اهل سنت به اینکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه فرزند امام عسکری علیه السلام است.
    در زمینه‌ی بحث مهدویت با اعترافات دیگری از اهل سنت مواجهیم مبنی بر اینکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه که ظهورش در آخرالزمان وعده داده شده است، کسی نیست جز محمد بن الحسن العسکری ...

نویسنده در فصل چهارم کتاب به چند سؤال اصلی در رابطه با مهدویت پاسخ داده که جهت رعایت اختصار به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1. امام مهدی (عج الله تعالی فرجه) چگونه در پنج سالگی به امامت رسیدند؟ این مسأله‌ی تازه‌ای نبوده و در میان انبیاء هم سابقه داشته؛ مانند حضرت یحیی و یا حضرت عیسی که در قرآن هم به این موارد اشاره شده است. در میان اجداد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همانند این مسئله بوده است؛ مانند امام جواد علیه السلام که در سن هشت سالگی و یا امام هادی علیه السلام در سن نه سالگی از طرف خداوند به امامت رسیده‌اند ....
2. طول عمر حضرت بقیه الله چگونه است؟
امکان اینکه شخصی بتواند برای قرون متمادی به زندگی مادی بپردازد را می‌توان از دو منظر عقلی ونقلی بررسی کرد؛ در بحث عقلی و منطقی طول عمر قابل انکار نیست علی الخصوص با پیشرفت های پزشکی امروز. از نقطه نظر نقلی هم در قرآن به مواردی چون حضرت نوح و عیسی اشاره شده است ....
3. چرا باید به این غیبت طولانی معتقد باشیم؟
4. چگونه می‌توان از امام غایب بهره جست؟
مطالعه ی این کتاب محققانه می‌تواند در بسیاری از مسایلی که درباره‌ی مهدویت مورد اعتقاد شیعه مطرح است، راهگشا باشد.

مرکز پخش: قم، بلوار امین، مقابل اداره ی راهنمایی و رانندگی، 45 متری بسیج، مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
تلفن و دورنگار: 936006 ـ 0251


برای خرید این کتاب، به اینجا مراجعه کنید.

نسخه‌ی Word این کتاب در قسمت کتابخانه پایگاه اینترنتی تراث موجود است. (می‌توانید از اینجا دانلود کنید)
نسخه‌ی PDF بخش اول این کتاب در قسمت کتابخانه پایگاه اینترنتی تراث موجود است. (می‌توانید از اینجا دانلود کنید)
نسخه‌ی Html و کامل این کتاب با فهرست در پایگاه اینترنتی مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن موجود است. (می توانید در اینجا بخوانید)

نسخه‌ی Html کتاب «المهدی المنتظر فی الفکر الاسلامی» در قسمت کتابخانه پایگاه اینترنتی تراث موجود است. (می توانید از اینجا دانلود کنید)


جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.