Welcome to تراث
منوی کاربری  
ورود کاربران  




 


 برای ورود مشکل دارید؟
 ثبت نام کاربران جدید

«التّشیّع المُفتَری علیه» (بخش چهارم - دستبرد معنوی آقای احمد کاتب در روایت امام سجاد علیه‌السلام)

(631 مجموع کلمات موجود در متن)
(2534 بار مطالعه شده است)  نسخه چاپی

نقد دیدگاه‌های آقای احمد الکاتب در کتاب «تطور الفکر الإسلامی الشیعی ...»
برگرفته از کتاب «التشیع المفتری‌علیه»
بخش سوم
(دستبرد معنوی آقای احمد کاتب در روایت امام سجاد علیه‌السلام)
نوشته‌ی خالد اباذر
برای گرفتن نسخه‌ی PDF لطفاً اینجا را کلیک کنید




ملاحظه‌ی دوم:
حکایت کردن مضامین روایات به‌نحوی که با نصوص آن مطابقت ندارد:
تحریف آقای کاتب در روایت نقل‌شده از امام محمد باقر علیه‌السلام در بخش پیشین مورد اشاره قرار گرفت. و اینک نمونه‌ی دیگری از خیانت‌های علمی ایشان:
ب) مثال دوم: ادعای بیعت امام سجاد علیه‌السلام با یزید بدون ذکر نص اصلی روایت به‌عنوان دلیل:
«کاتب» در صفحه‌ی 29، می‌گوید: «و همانا امام علیّ بن الحسین بعد از واقعه‌ی حرّه با یزید بن معاویه بیعت کرده است.»
«کاتب» گفته‌ی خویش را بر روایتی از مرحوم کلینی در «روضه‌ی کافی» بنا نهاده و در حاشیه‌ به آن روایت در کتاب، یعنی صفحه‌ی 196، ارجاع داده است؛ اما نصّ روایت چنین است:
«از برید بن معاویه نقل شده که گفت: از اباجعفر علیه‌السلام شنیدم می‌فرمود: همانا یزید بن معاویه وارد مدینه شد و می‌خواست به حج برود؛ به‌دنبال مردی از قریش فرستاد و او را آوردند؛ یزید به وی گفت: آیا در نزد من اقرار می‌کنی که عبد من هستی (از من فرمانبرداری)؟ اگر بخواهم تو را می‌خرم و اگر بخواهم تو را آزاد می‌کنم. پس مرد به یزید گفت: به خدا قسم که یزید تو از نظر حَسَب از من برتر نیستی، و نیز پدر تو چه در دوران جاهلیت و چه در دوران اسلام، از پدر من برتر نبود. پس چگونه انتظار داری من به آن‌چه که خواستی اقرار نمایم؟ پس یزید به وی گفت: به خدا اگر به آن‌چه که گفتم اقرار نکنی تو را خواهم کشت. آنگاه مرد به او گفت: حتی اگر چنین کنی، در آنصورت هم قتل من بدتر از کشتنت در مورد حسین بن علی پسر رسول خدا نخواهد بود. پس یزید دستور به قتل وی داد و او کشته شد.»
سپس به‌دنبال علی بن الحسین علیه‌السلام فرستاد، و همان‌هایی که به آن مرد قریشی گفته بود به ایشان نیز گفت، پس علی بن الحسین علیه-السلام به او گفت: «آیا اگر به آن‌چه خواسته‌ای اقرار نکنم مرا نیز همچون مردی که دیروز کشتی به قتل خواهی رساند؟ پس یزید به ایشان گفت: «بله.»
علی بن الحسین به او فرمود: «من به آن‌چه که درخواست کرده‌ای اقرار می‌کنم، من در حال حاضر تحت اجبار و زور هستم. حال هر چه خواهی انجام بده.»
یزید به ایشان گفت: «آفرین بر تو، خون خود را حفظ نمودی و این اقرار از شرف تو چیزی کم نکرد.»
واقعه‌ای که روایت بالا از آن حکایت می‌کند، به‌هیچ‌وجه آن‌گونه که «کاتب» ادعا می‌کند یک بیعت سیاسی نبوده، و در آن چیزی به عنوان ایمان امام به نظریه‌ی اختیار و یا عدم ایمان ایشان نسبت به حق‌شان در امامت یافت نمی‌شود. درحالی‌که «کاتب» چنین ادعایی کرده است.
این روایت حاوی هیچ استدلالی مبنی بر نظر موافقِ امام با نظریه‌ی طرح شده توسط «کاتب» نیست، بلکه نشان می‌دهد که موقعیتی اضطراری برای امام پیش آمده که تقیه را بر ایشان واجب ساخته است، که به این‌وسیله امام علیه‌السلام با یکی از تلاش‌های یزید ـ که نمایان‌گر درون پلید و کینه‌ی عظیمش از امام و اهل‌بیت‌شان بوده ـ مواجهه نموده‌اند.
پس بسیار طبیعی است که اگر اصل روایت ذکر می‌شد، خواننده به‌هیچ وجه تأیید نمی‌کرد که امام بیعت کرده است، بنابراین؛ «کاتب» چاره‌ای جز طفره‌رفتن از ذکر نصّ روایت نداشته، تا بتواند مطلق‌العنان، افسار قلم خویش را بر تهمت به امام علیه‌السلام به آن‌چه خود می‌خواهد رها سازد.

دستبرد معنوی آقای احمد کاتب در روایت امام سجاد علیه‌السلام
در این‌بخش نیز ـ چون بخش پیشین ـ یکی از روش‌های غیرعلمی آقای کاتب در نشان‌دادن تغییر فکر شیعیان در گذر زمان نشان داده شده است. وی برای این‌که نشان دهد امام سجاد علیه‌السلام با یزید بن معاویه بیعت کرده، بدون ذکر اصل روایت، معنای آن را تحریف کرده است.


جستجو  

کاربران حاضر  
فعلا:
2 مهمان و 0 کاربران ثبت نام شده حاضر.

شما می‌توانید از اینجا وارد سایت شده یا ثبت نام کنید.